Народному депутату України Нечипоруку Володимиру Павловичу з приводу талонів до посвідчення водія

16.11.2005

Україна обрала шлях інтеграції до Європейського союзу. Для цього, в першу чергу, потрібно адаптувати українське законодавство до вимог європейського. На даний час до Верховної Ради України поданий проект Закону „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо створення служби безпеки дорожнього руху)” № 8339 від 27.10.2005, норми якого грубо суперечить Конвенції про дорожній рух. Зокрема, незрозумілим є прагнення МВС України прописати нормою законодавства України існування морально застарілого і непотрібного талону до посвідчення водія.

Відповідно до законопроекту № 8339 від 27.10.2005, поданого до Верховної Ради, пропонується внести наступні зміни: „Право на керування транспортним засобом відповідної категорії чи типу підтверджується посвідченням водія транспортного засобу та талоном до посвідчення водія”. Внесення таких змін суперечить нормам Європейського законодавства, адже згідно з Конвенцією про дорожній рух право на керування транспортним засобом посвідчується відповідним посвідченням. Про ніякий талон до посвідчення водія в законодавстві цивілізованих країн мова не йде.

В країнах Європи облік та аналіз Порушень правил дорожнього руху здійснюється за допомогою Загальнодержавних автоматизованих електронних баз обліку правопорушень. Це дає можливість ефективно впливати на порушників Правил дорожнього руху, таким чином сприяти покращенню дорожньої дисципліни. Ніяких талонів до посвідчення водія в країнах Європи не існує. Натомість Україна в цьому плані бажає бути особливою державою, яка хоче мати свою національну водійську особливість – талон до посвідчення водія.

Згідно зі ст.15 Закону України „Про дорожній рух” право на керування транспортними засобами підтверджується відповідним посвідченням. На території України діють національні і міжнародні посвідчення на право керування транспортними засобами, що відповідають Конвенції про дорожній рух. Порядок видачі цих посвідчень установлюється Кабінетом Міністрів України (Саме на встановлення порядку видачі посвідчень водіїв був уповноважений Кабінет Міністрів України ст.15 цього Закону).
Натомість Кабінет Міністрів України запровадив своєю постановою № 340 від 8 травня 1993 року „Про затвердження Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами” талон до посвідчення водія і встановив, що громадяни допускаються до керування транспортними засобами за наявності у них посвідчення водія відповідної категорії і талона до нього. Такі вимоги суперечать ст.15 Закону України ”Про дорожній рух” якою встановлено, що право на керування транспортними засобами підтверджується відповідним посвідченням і про ніякі талони до нього мова там не йдеться.

Таким чином Кабінет Міністрів України перевищив свої повноваження надані йому ст.15 Закону України „Про дорожній рух” і запровадив непередбачений законодавством України талон до посвідчення водія.

На даний час талон до посвідчення водія поза Законом і тому до Верховної Ради України був поданий законопроект № 8339 від 27.10.2005 згідно з яким пропонується законодавче закріплення існування талону.

В Державтоінспекції існування талону пояснюють необхідністю обліку та аналізу порушень Правил дорожнього руху., за для якого був запроваджений талон до посвідчення водія. З цього приводу хотілося б зазначити те, що факт порушення (Правил дорожнього руху) встановлюється судом. Оскільки вину водія в порушені ПДР може встановити лише суд, то виникає логічне питання: що саме обліковує ДАІ і яка відповідно до цього тоді функція талону?

За таких обставин, до винесення судом постанови про адміністративне правопорушення, яким встановлюється факт порушення, його облік є незаконним. А відповідно і відпадає потреба у талоні до посвідчення водія який був запроваджений для обліку та аналізу порушень Правил дорожнього руху.

В зв’язку з наведеним вище та на підставі ч.13 ст. 24 Закону України „Про статус народного депутата України”,

ПРОСИМО:

1. Не допустити внесення змін до ст.15 Закону України „Про дорожній рух”, які пропонуються законопроектом № 8339 від 27.10.2005 щодо запровадження талону до посвідчення водія, який є не чим іншим, як один із засобів для вчинення корупційних дій з боку працівників ДАІ.

2. Звернутися до Кабінету Міністрів України з вимогою привести свої підзаконні нормативні-правові акти, що запровадили незаконний талон до посвідчення водія у відповідність до ст.. 15 Закону України „Про дорожній рух”.


C