Умови спадкування за відсутності заповіту
Залишився будинок від баби який не переоформлений на маму вже 14 років(вона п’є і ходить...
16 August 2024
10.02.2023
За Інформацією про результати роботи органів державної реєстрації актів цивільного стану за 2022 рік, наданої Міністерством юстиції України, за минулий рік українці зареєстрували 222 890 шлюбів, що є рекордним показником за останні 5 років. Така динаміка актуалізувала правові запити на зміну прізвища, а також ряд суміжних питань. Дмитро Мурач, юрист-практикант Сумської приймальні УГСПЛ, підготував роз’яснення щодо зміни прізвища після одруження.
Для повноцінного розкриття цього питання необхідно першочергово зазначити, що право на зміну прізвища або імені в Україні надається з 14 років в разі згоди батьків, а з 16 — без згоди батьків. При цьому, законодавець зосередив увагу на приватних випадках зміни особових даних, одним із яких є визначене окремо право на вибір прізвища при реєстрації шлюбу.
Так, особливості правової регламентації цього права визначено в статті 35 Сімейного кодексу України:
По-перше, наречені мають право обрати прізвище одного з них як спільне прізвище подружжя або надалі іменуватися дошлюбними прізвищами.
По-друге, наречена або наречений мають право приєднати до свого прізвища прізвище партнера. А у разі якщо вони обоє бажають мати подвійне прізвище, за їхньою згодою визначається з якого прізвища воно буде починатися.
При цьому, складення більше двох прізвищ не допускається, якщо інше не випливає із звичаю національної меншини, до якої належить наречена і (або) наречений.
По-третє, у випадку якщо на момент реєстрації шлюбу прізвище нареченої, нареченого вже є подвійним, вона, він має право замінити одну із частин свого прізвища на прізвище другого.
Згідно пункту 24 Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, якщо особа під час державної реєстрації шлюбу змінила прізвище, то на першій сторінці паспорта у формі книжечки робиться відмітка про те, що зазначений документ підлягає обміну в місячний строк у зв’язку зі зміною прізвища при державній реєстрації шлюбу. Зміна прізвища тягне за собою ряд обов’язкових правових наслідків, і в першу чергу це стосується необхідності заміни документів після одруження. До таких відносяться: паспорт громадянина України; паспорт для виїзду за кордон; облікова картка платника податків (РНОКПП); водійське посвідчення. Цей перелік не є вичерпним, до таких документів також необхідно віднести й дані в реєстрі виборців; медичні картки і страховий поліс; реєстрація та страхування автомобіля; банківські договори, картки та рахунки; заповіт і реєстраційні документи підприємця.
Важливо: документи про освіту та документи, які встановлюють право на майно змінювати не потрібно!
Для оформлення паспорта громадянина України у формі ІД-картки та паспорта громадянина України для виїзду за кордон особа може скористатися Записом до електронної черги (доступна не в усіх регіонах України).
Для зміни прізвища в паспорті Вам необхідно подати в орган Державної міграційної служби України такі документи:
– Довідка про реєстрацію місця проживання з органу реєстрації; якщо її у Вас немає, Ви можете оформити цю довідку через iGov (працює не для всіх регіонів);
– Оригінал та копію свідоцтва про реєстрацію шлюбу. Якщо підставою для зміни прізвища стало розірвання шлюбу, подається відповідний документ;
– Паспорт громадянина України, що підлягає обміну;
– Оригінал та копію ІПН;
– Квитанцію про сплату адміністративного збору з мокрою печаткою банку, де Ви зазначені, як платник;
– Якщо Ви перебуваєте або перебували у шлюбі, то Вам потрібно додатково принести оригінал та копію документів про шлюб або розірвання шлюбу;
– Якщо Ви маєте дітей та бажаєте, щоб інформація про них була внесена до чіпу, то Вам потрібно додатково принести оригінал та копію документів про народження дітей;
– Довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (для внутрішньо переміщених осіб).
Для обміну паспорта для виїзду за кордон особа має подати до територіального органу/підрозділу ДМС України, або до центру надання адміністративних послуг (ЦНАП), центру обслуговування «Паспортний сервіс» ДП «Документ» необхідні документи (у разі проживання за кордоном подати документи до відповідної дипломатичної установи) наступний пакет документів:
– заяву-анкету (друкується працівником, який приймає документи);
– паспорт громадянина України (для осіб, що досягли 14-річного віку);
– свідоцтво про народження або документ, що підтверджує факт народження, виданий компетентними органами іноземної держави. Якщо батьки або один із батьків такої особи на момент її народження були іноземцями або особами без громадянства, також подається довідка про реєстрацію особи громадянином україни (у разі оформлення паспорта вперше із застосуванням засобів Реєстру);
– паспорт для виїзду за кордон, що підлягає обміну;
– документи, що підтверджують обставини, у зв’язку з якими паспорт для виїзду за кордон підлягає обміну (у випадках, передбачених підпунктами 1 і 2 пункту 6 цього Порядку);
– документи, що підтверджують сплату адміністративного збору, або оригінал документа про звільнення від його сплати;
– у разі оформлення паспорта особі, що не досягла дванадцятирічного віку, або особі, яка не може пересуватись самостійно у зв’язку із тривалим розладом здоров’я та яка потребує термінового лікування за кордоном, що підтверджується відповідною довідкою лікувального закладу, може бути подано одну фотокартку розміром 10 х 15 сантиметрів для внесення відцифрованого зображення особи шляхом сканування;
– заяву про повернення паспорта для виїзду за кордон, що підлягає обміну, після його анулювання у зв’язку з наявністю в ньому віз або у випадках, якщо такий паспорт є підставою для отримання/продовження дозвільних документів на проживання в іноземній державі.
Для внесення змін до РНОКПП або повідомлення про відмову у прийнятті РНОКПП необхідно звернутится до Державної податкової служби України з відповідною заявою та пакетом документів.
Подати заяву на отримання послуги заявник може особисто або через законного представника чи заповнивши заяву на отримання послуги онлайн на сайті: https://cabinet.tax.gov.ua/login.
Документи, що необхідно надати для отримання послуги:
– Заява про внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків або про внесення змін до окремого реєстру Державного реєстру фізичних осіб – платників податків щодо фізичних осіб, які обліковуються за серією та/або номером паспорта;
– Засвідчені в установленому законодавством порядку переклади українською мовою документа, що посвідчує особу, та інших документів, які підтверджують зміни даних (якщо зазначені документи видані не українською мовою);
– Свідоцтво про народження дитини (за потреби);
– Документ, що посвідчує особу батьків (усиновителя, опікуна, піклувальника);
– Рішення про встановлення опіки (піклування) (за потреби).
Відповідно до пункту 25 Положення про порядок видачі посвідчень водія, затвердженого постановою КМУ від 08.05.1993 №340, обмін посвідчення водія проводиться у разі зміни персональних даних власника (прізвище, ім’я, по батькові, стать). При цьому, важливо наголосити, що власник посвідчення водія зобов’язаний здійснити його обмін не пізніше десяти днів з дня отримання нового документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України чи спеціальний статус особи.
Обмін посвідчення водія проводиться незалежно від зареєстрованого місця проживання чи перебування особи за умови подання:
– паспорта громадянина України або тимчасового посвідчення громадянина України, посвідки на постійне проживання або посвідки на тимчасове проживання (чи пред’явлення е-посвідки на постійне проживання або е-посвідки на тимчасове проживання), посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист (у разі відсутності в зазначених документах відомостей про задеклароване або зареєстроване місце проживання (перебування) на території України – довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, у якій зазначено фактичне місце проживання, або пред’явлення її відображення в електронній формі засобами Порталу Дія (для внутрішньо переміщених осіб), або витягу з реєстру територіальної громади про задеклароване або зареєстроване місце проживання (перебування) чи пред’явлення його відображення в електронній формі засобами Порталу Дія);
– копії одного з передбачених Податковим кодексом України документів з даними про реєстраційний номер облікової картки платника податків або повідомлення про відмову від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією та/або номером паспорта);
– документів, що підтверджують зміну персональних даних особи (у разі потреби);
– дійсної на дату подання документів медичної довідки встановленого зразка, що підтверджує допущення водія до керування транспортними засобами відповідних категорій.
Автор: Дмитро Мурач, юрист-практикант Сумської приймальні УГСПЛ
Цю публікацію розроблено за сприяння Благодійної Організації «Благодійний Фонд «Право на захист» (ПнЗ) за фінансової підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю Української Гельсінської спілки з прав людини та жодною мірою не відображає офіційну точку зору Європейського Союзу та Благодійної Організації «Благодійний Фонд «Право на захист».
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Залишився будинок від баби який не переоформлений на маму вже 14 років(вона п’є і ходить...
16 August 2024
Залишився будинок від баби який не переоформлений на маму вже 14 років(вона п’є і ходить...
16 August 2024
Залишився будинок від баби який не переоформлений на маму вже 14 років(вона п’є і ходить...
16 August 2024
Залишився будинок від баби який не переоформлений на маму вже 14 років(вона п’є і ходить...
16 August 2024