«Крок, який Україна мала б зробити давно» – Павліченко про ратифікацію Римського статуту
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
21.04.2022
Більше 50 днів Україна бореться із новою збройною агресією, під час якої Кремль використовує воєнні злочини та злочини проти людяності як тактику ведення війни. Президент України та вищі посадові особи постійно наголошують на тому, що будуть притягати до відповідальності усіх, хто причетний до скоєння цих міжнародних злочинів: від виконавців – до вищого політичного та військового керівництва Російської Федерації та її пособників.
Мало хто знає, що притягнути до відповідальності за міжнародні злочини в Україні майже неможливо. У Кримінальному кодексі немає відповідальності за злочини проти людяності, а відповідальність за воєнні злочини виписана настільки розмито, що практично неможливо застосувати цю норму на практиці. Саме тому із початку війни у 2014 році та до сьогодні українськими судами було винесено тільки 4 (!) вироки за вчинення воєнних злочинів.
Законопроект про воєнних злочинців р.н. 2689, що має покращити вирішення цієї проблеми, був прийнятий ВРУ та направлений на підпис Президента України ще у червні минулого року. Більш ніж 10 місяців цей законопроект залишається не підписаним, хоча неодноразово це закликали зробити правозахисники та міжнародні організації. Таким чином, на момент нового вторгнення у лютому цього року Україна мала “оголений” правовий фронт.
Натомість уряд вирішив підготувати новий законопроект р.н. 7290, який містить цілу низку проблемних положень, які ускладнюють притягнення до відповідальності військових командирів та цивільних начальників Російської Федерації за воєнні злочини.
Так, законопроект р.н. 7290 лише частково імплементує в національне кримінальне право звичний для сучасного міжнародного права інститут командної відповідальності. Цей інститут забезпечує спроможність України переслідувати військових командирів та цивільних начальників Російської Федерації, командирів контрольованих російською владою незаконних збройних формувань.
Українським слідству та суду із об’єктивних причин буде складно доводити участь конкретних російських військових у вчиненні конкретних воєнних злочинів, наприклад, щодо цивільних осіб, які сталися у Бучі, Ірпіні, Ворзелі та Мотижині та інших містах та містечках Київської області. Однак відповідно до норм міжнародного права важливо також встановити командирів російських підрозділів та притягти їх до відповідальності за те, що вони знали про злочини їх підлеглих і могли, але не запобігли, не припинили їх вчинення, а також не забезпечили переслідування цих звірств своїх підлеглих.
На жаль, законопроект р.н. 7290 використовує можливості, які відкриває для української системи кримінальної юстиції міжнародне право, лише частково. Зокрема:
⁃ не враховується така форма бездіяльності командира як незапобігання міжнародним злочинам підлеглих;
⁃ не враховується те, що згідно з міжнародним правом військові командири, особи, що фактично діють як військові командири, та інші начальники відповідають не лише тоді, коли вони знали про злочини підлеглих, але й повинні були знати з огляду на наявну в них інформацію.
Ці невідповідності, що, можливо, на перший погляд, не видаються принциповими, насправді істотно звужують спроможність українських правоохоронців та судів здійснити кримінальне пепеслідування та покарання винуватців у вчиненні міжнародних злочинів, скоєних на території України.
Крім того, законопроект р.н. 7290 пропонує карати військових командирів, осіб, що фактично діють як військові командири, та інших начальників за їхню бездіяльність позбавленням волі на строк від 7 до 10 років. Водночас згідно з положеннями проекту підлеглі можуть бути покарані й більш тривалим строком позбавленням волі чи навіть довічним позбавленням волі, тоді як за міжнародним правом караність бездіяльності командирів та начальників має бути не меншою за караність дій їхніх підлеглих.
Зрештою, проблемним виглядає сам стиль викладення положення, яке покликане представити в українському кримінальному праві інститут командної відповідальності згідно із законопроектом р.н. 7290. Цей стиль, що придатний для мирного часу, коли йдеться про спорадичні та одиничні випадки протиправної поведінки підлеглих, вимагає доводити бездіяльність командира або начальника щодо кожного із десятків чи навіть сотень воєнних злочинів, вчинених їх підлеглими.
Згідно з міжнародним правом інститут командної відповідальності набагато краще враховує контекст масового насильства й дозволяє переслідувати та карати командира або начальника навіть тоді, коли вони, наприклад, не припинили воєнний злочин одного підлеглого, що породило численні воєнні злочини інших підлеглих, навіть якщо ці інші злочини командир чи начальник дійсно намагалися припинити. Тобто, з точки зору міжнародного права, важливою є не бездіяльність командира чи начальника в кожній конкретній ситуації, а те, чи спровокувала бездіяльність в конкретній ситуації подальшу протиправну поведінку підлеглих.
Інші недоліки нового урядового законопроекту р.н. 7290 наведені у додатку до цього звернення.
Ми не знаємо, чому Президент України не підписав підтриманий правозахисниками та міжнародними організаціями закон про воєнних злочинців 2689, та ким саме було ухвалено рішення про підготовку нового законопроекту та його ухвалення на засіданні уряду саме у такій редакції.
Ми продовжуємо сподіватися на конструктивне вирішення цього питання та звертаємося до народних депутатів внести необхідні зміни у законопроект 7290. У той час, коли російські війська ґвалтують жінок та дітей, розстрілюють цілі родини у їхніх домівках, атакують евакуаційні потяги на станціях – не можна лишити жодної можливості військовим командирам та цивільним начальниками Російської Федерації уникнути відповідальності за воєнні злочини та злочини проти людяності.
Додаток до звернення: інші недоліки нового урядового законопроекту р.н. 7290
Окрім проблем із інститутом командної відповідальності законопроект р.н. 7290 має інші недоліки:
Звернення підтримали:
Українська Гельсінська спілка з прав людини
Центр громадянських свобод
Центр протидії корупції
Харківська правозахисна група
Асоціація жінок-юристок України «ЮрФем»
Громадська організація «Територія успіху»
Громадська організація Кримський центр ділового та культурного співробітництва “Український дім”
ГО Народний Захист
ГО Платформа Прав Людини
ГО Українська Жіноча Варта
Громадська організація “Культура проти хамства”
Жіночий ветеранський рух
ІСАР Єднання
Міжнародний благодійний фонд «ІЗОЛЯЦІЯ. Платформа культурних ініціатив»
Об’єднання родичів політв’язнів Кремля
Регіональний центр прав людини Таврійська гуманітарна платформа
Українська гільдія режисерів
Український осередок Міжнародного ПЕН-клубу
Фонд Громадяни
Фонд ім. Федора Шпига
Фундація Відкритий Діалог
Фундація DEJURE
ХОФ “Громадська Альтернатива”
SaveDnipro / SaveEcoBot
Адвокатська дорадча група
Правозахисний центр “Дія”
Черкаський правозахисний центр
Підтримати звернення можна за цим лінком.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
Оновлений навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право» вже у доступі для використання! Зміст посібника оновлено...
12 August 2024
Родина Марії (ім’я змінене) з Маріуполя була на обліку у місцевих соцслужбах як така, що...
08 August 2024
Ще влітку минулого року житель Одещини звернувся до територіального центру комплектування та соціальної підтримки із...
07 August 2024