«Крок, який Україна мала б зробити давно» – Павліченко про ратифікацію Римського статуту
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
07.02.2019
6 вересня 2018 року Президент вніс до Верховної Ради України як невідкладний проект закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» № 9055.
Останні зміни (1) до Конституції України щодо правосуддя покладають на інститут адвокатури важливу роль у забезпеченні прав людини, зокрема, права на захист і правову допомогу (2), але на практиці реалізація такого права значно ускладнена і потребує додаткового врегулювання законом. Саме тому наша увага як правозахисних організацій прикута до процесу проходження проекту № 9055 (3).
В пояснювальній записці проект обіцяє посилення гарантій адвокатської діяльності, розширення прав адвокатів та видів діяльності, врегулювання питання щодо сумісництва, пропорційність дисциплінарної відповідальності, тощо.
Справді, законопроект містить ряд позитивних новел, зокрема
Водночас, в існуючій національній правовій системі неможливо допустити прийняття низки норм у профільному законодавстві про адвокатуру, що призведуть до серйозного негативного впливу або ж навіть неможливості здійснення адвокатської діяльності та обмеження конституційного права особи на захист та представництво.
Так, Українська Гельсінська спілка з прав людини та Харківська правозахсна група висловлюють свої зауваження та вважають неприйнятними окремі норми, які містяться в законопроекті 9055, і які передбачають наступне.
Адвокат, який здійснює адвокатську діяльність, не може суміщати її з роботою за трудовим договором (контрактом) (9), за виключенням наукової, викладацької чи творчої діяльності.
Це означає, що адвокат не тільки не матиме привілеїв свого професійного статусу, але і опиниться в ситуації, коли робота з правозахисними організаціями, в тому числі в якості експерта – буде вважатися незаконною.
Відверто дискримінаційною є й така вимога: адвокат, що уклав трудовий договір (контракт) з особою, яка не є адвокатським бюро або адвокатським об’єднанням, не має права здійснювати адвокатську діяльність та зобов’язаний зупинити її (10) у порядку, встановленому статтею 7 цього Закону.
Порядок згаданої статті 7 (11) передбачає зупинення діяльності з підстав несумісності за вичерпним переліком видів діяльності, в якому не зазначено жодних посилань на роботу за договором чи контрактом, а до якого натомість входить:
При суміщенні адвокатської діяльності із трудовими правовідносинами особа може бути притягнута до дисциплінарної відповідальності як адвокат (13) та на загальних підставах законодавства про працю.
Водночас особі дозволено суміщення (14) адвокатської діяльності із посадою в господарському товаристві і на державній службі та на службі в органах місцевого самоврядування (15), без сплати щорічного внеску адвоката, що порушує такий основний принцип адвокатської діяльності як незалежність (16).
Крім того, однозначно не можна допустити ухвалення норм, якими передбачено:
Аналіз законопроекту 9055 свідчить про те, що, не дивлячись на ті норми, які покликані вирішити низку поточних проблем в адвокатурі, зокрема, забезпечити гарантії адвокатської діяльності та закріпити права адвокатів, ухвалювати текст законопроекту 9055 в такій редакції, в якому він зареєстрований у Верховній Раді України – буде квапливим та ризикованим кроком, який безсумнівно потягне за собою негативні наслідки.
Ми висловлюємо серйозне занепокоєння щодо наслідків застосування закону в такій редакції і пропонуємо зупинити проходження і розгляд проекту 9055 в Верховній Раді України.
Натомість, зважаючи на зростання потреби у професійній правничій допомозі в національній правовій системі, а також реального забезпечення прав людини, вважаємо за доцільне і пропонуємо дооопрацювати текст законопроекту 9055, для цього сформувати робочу групу з відповідних фахівців, враховувати також позитивні пропозиції із існуючих насьогодні зареєстрованих альтернативних законопроектів з цієї проблематики.
Олександр Павліченко, директор Української Гельсінкської спілки з прав людини
Євген Захаров, директор Харківської правозахисної групи
Посилання в тексті:
1. Закон України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» № 1401-VIII від 02.06.2016 року
(режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1401-19#n99);
2. ст. 131-2 Конституції України
(режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр);
3. Проект Закону про адвокатуру та адвокатську діяльність № 9055 від 06.09.2018
(режим доступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=64557);
4. Запропоновані зміни – ст. 93 Кримінального процесуального кодексу України;
5. Запропоновані зміни – ч. 5 ст. 20 Кримінального процесуального кодексу України;
6. Запропоновані зміни – ч. 3 ст. 93 Кримінального процесуального кодексу України;
7. Запропоновані зміни – ст. 221 Кримінального процесуального кодексу України;
8. Запропоновані зміни – ч. 2 ст. 481 Кримінального процесуального кодексу України;
9. Запропоновані зміни – ч. 3 ст. 28 проекту закону;
10. Запропоновані зміни – ч. 4 ст. 28 проекту закону;
11. Запропоновані зміни – ст. 7 проекту закону;
12. п. 1 ч. 1 ст. 3 ЗУ «Про запобігання корупції» № 1700-VII від 14.10.2014
(режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18)
13. ст.ст. 33-35 ЗУ «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» № 5076-VI від 05.07.2012 року
(режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5076-17);
14. Запропоновані зміни – ч.ч. 8-9 ст. 28 проекту закону;
15. Запропоновані зміни – ч. 3 ст. 29 проекту закону;
16. Запропоновані зміни – ст. 30 проекту закону;
17. Запропоновані зміни – пп. 2 п. 16 Прикінцевих та перехідних положень проекту закону;
18. Запропоновані зміни – п. 15-1 ч 1 ст. 7 Кримінального процесуального кодексу України;
19. Запропоновані зміни – ч. 6 ст. 22 , ст. 372-1 Кримінального процесуального кодексу України;
20. Запропоновані зміни – п. 3 ч. 2 ст. 22-1 Кримінального процесуального кодексу України;
21. п. 13 ч. 3 ст. 42, п. 4 ч. 1 ст. 56, п. 8 ч. 3 ст. 64-1 Кримінального процесуального кодексу України;
22. Запропоновані зміни – ч. 4 ст. 22-1 Кримінального процесуального кодексу України;
23. Запропоновані зміни – ст. 216 Кримінального процесуального кодексу України;
24. ст. 5 ЗУ «Про Державне бюро розслідувань» № 794-VIII від 12.11.2015
(режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/794-19);
25. п. 8 ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» № 5076-VI від 05.07.2012;
26. Запропоновані зміни – п.п. 4, 5 ч. 1 ст. 21, ст 22, ч. 1 ст. 33 проекту закону;
27. Запропоновані зміни – ст. 4 проекту закону;
28. Запропоновані зміни – ч. 11 ст. 25 проекту закону;
29. Запропоновані зміни – ч. 4 ст. 25 проекту закону;
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
Ще влітку минулого року житель Одещини звернувся до територіального центру комплектування та соціальної підтримки із...
07 August 2024
Правозахисні організації закликають дотримуватися норм міжнародного права у питаннях пошуку інструментів для звільнення цивільних громадян,...
31 July 2024
22 червня 2024 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України...
29 July 2024