«Крок, який Україна мала б зробити давно» – Павліченко про ратифікацію Римського статуту
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
14 квітня у Медіацентрі Україна — Укрінформ відбулася презентація досліджень Української Гельсінської спілки з прав людини про втручання у приватне життя під час війни. Правозахисники представили підсумки роботи над двома дослідженнями:
Існує багато прикладів, коли персональні дані потрапляють не в ті руки та створюють загрозу для життя людей. Зокрема це можуть бути дані про волонтерів, правозахисників, військових, які на тимчасово окупованих територіях можуть потрапити в руки росіян.
— Це створює загрози і для життя цих людей. Саме тому ми розробили низку аналітичних матеріалів щодо того, як захищати персональні дані, якими можуть бути обмеження прав людини, що робити людям, аби орієнтуватися у цьому просторі, — розповів програмний директор Української Гельсінської спілки з прав людини Максим Щербатюк.
Під час воєнного стану працівники органів правопорядку отримують ширший доступ до персональних даних людей. Це стосується і можливостей обшуку, і перевірки документів та особистих речей, і використання штучного інтелекту.
Підсумки дослідження про втручання у право на приватність в умовах воєнного стану представив експерт з кримінальної юстиції Центру політико-правових реформ Євген Крапивін.
Під час дослідження правозахисники розглянули три сфери, в яких право на приватність може бути обмежене.
Перша стосується кримінального процесу, де право на приватність найбільш сильно обмежується. У ній йдеться про обшуки, тимчасовий доступ до речей і документів для їхньої перевірки, примусові експертизи для взяття біологічних зразків.
Друга сфера стосується поліцейських або ж превентивних заходів. В умовах війни їх можуть здійснювати не лише поліцейські, а й представники органів влади та добровольчих формувань. Зокрема, ці заходи застосовуються під час перевірки на блокпостах. Крім них ще існують розширені повноваження щодо перевірок: перевірка телефонів на вокзалах та у місцях масового скупчення, зупинки для перевірки даних особи та речей.
— Раніше поліція також мала право здійснювати поверхневу перевірку — превентивний захід, який зводився до того, що особа демонструє, що в неї є в рюкзаку, багажнику машини, без тактильного контакту. У тактильний контакт перевірка може перейти лише, якщо існує підозра у вчиненні правопорушення. На практиці воно все змішане, — зауважив Євген Крапивін.
В умовах воєнного стану ця проблема нікуди не ділася, а навіть посилилася. Крім демонстрації речей, після огляду вмісту, якщо знаходять захищені паролем пристрої, особу просять розблокувати і показати вміст месенджерів та листувань.
— Одна з рекомендацій стосується воєнного стану і роботи поліції. В західному світі є стандартні операційні процедури (СОП). Це алгоритми, які прописують стандартизовані дії, які стосуються перевірки документів, зупинки транспортних засобів, перевірки вмісту багажника і аж до затримання і кримінального процесу. В Україні намагалися впровадити їх у діяльності патрульної поліції, вони не знайшли свого логічного продовження. Але зараз проблематика загострюється: коли людина починає скаржитися, що її права на приватність було надмірно обмежене, поліція намагається посилатися не недостатнє врегулювання, що негативно впливає.
Третій аспект дослідження — тенденція, яка стала найбільш помітною останнім часом. Це все, що стосується публічного відеоспостереження.
— СБУ припинила діяльність онлайн-камер, проте залишилася інша проблема. Часто закуповуються найдешевші відеокамери, з незахищеним програмним забезпеченням, і дані з них можуть передаватися третій стороні через сервери або ж при підключенні до інтернету.
За перший квартал 2024 року органи досудового розслідування зареєстрували 202 провадження за порушення недоторканності приватного життя. У 2022 році всього зареєстровано 164 провадження, а у 2023 році — 422. Суттєвий приріст зокрема пов’язаний з більшим усвідомленням механізмів захисту своїх прав громадянами.
Водночас — за 2023 рік до суду надійшло 24 провадження, з яких лише в шести суд виніс обвинувальний вирок. Різниця кількості скерованих обвинувальних актів та кількості справ, що надійшли на розгляду суду, пояснюється різними підходами до ведення статистичних даних.
— Відповідальність за порушення приватного життя мінімальна. Вона стосується більше стосунків між людьми, аніж «людина-держава». Недостатнє усвідомлення меж своєї приватності і свого приватного життя призводить до того, що люди не розуміють, не знають цих ризиків і не звертаються до органів контролю. Можливо, якби скарг було більше, ми могли б аналізувати цю практику детальніше, — наголосив Євген Крапивін.
Коли є ефективний механізм захисту персональних даних, люди розуміють, що є можливість це зробити, звертаються за допомогою.
— Мотивація звертатися не така велика, коли ти розумієш, що немає належного законодавства, належного механізму, який би допоміг тобі захистити свої права, і відповідно — органу, який би мав більш активно в цьому напрямку працювати, — підбив підсумки Максим Щербатюк.
Дослідження щодо використання штучного інтелекту у військовій сфері, можливості та обмеження права на приватність, які через це виникають представила юристка Центру стратегічних справ УГСПЛ Юлія Коваленко.
Штучний інтелект в Україні використовується не лише для розпізнавання облич на записах з відеокамер. Його також активно застосовують для ведення війни: використання дронів, розпізнавання і розшифрування супутникових знімків, розпізнавання цілей на полі бою, ідентифікації воєнних злочинців або виявлення, ідентифікації жертв війни та повернення тіл загиблих їхнім сім’ям.
Як і інші країни, Україна стикається з викликами регулювання використання штучного інтелекту у військовій сфері. Для цього важливо знайти баланс між використанням новітніх технологій для захисту країни та забезпеченням дотримання прав людини.
— Нещодавно Європарламент ухвалив Закон про штучний інтелект, який є першим законодавчим актом, який врегульовує використання ШІ. Але питання військового ШІ не охоплюється сферою дії цього регламенту.
На думку експертів, війна в Україні – це своєрідна «перша світова війна з використанням технологій». ШІ активно застосовується для ведення війни за допомогою програмного забезпечення. Збройні Сили України задіюють технології біометричної ідентифікації, роботів-саперів, інструменти пошуку підозрілих осіб та інструменти для аналізу супутникових знімків, технології автоматизованого розпізнавання облич, транспортних засобів, об’єктів із зображень, що отримуються з дронів або відеоспостереження тощо.
Хоча закони про захист персональних даних прийняті вже в більшості країн Європи, в Україні досі немає належного регулюючого законодавства і якісного підходу до роботи зі штучним інтелектом, зокрема з технологіями ШІ, які застосовуються у військових цілях.
— Ключовим питанням, яке може стосуватися використання ШІ у військовій справі зокрема, це питання права на приватність та захисту персональних даних. Інтереси національної безпеки — одна з легітимних підстав обмеження права на приватність, але все одно мають існувати певні запобіжники. Будь-яке обмеження у цій сфері має бути встановлене законом і переслідувати легітимну ціль, — підбила підсумки Юлія Коваленко.
Дослідження підготовлені за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «Європейське Відродження України». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу чи Міжнародного фонду «Відродження».
Facebook | Instagram | Telegram — УГСПЛ пише | Telegram з анонсами подій | Twitter | Youtube | Viber
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
Ще влітку минулого року житель Одещини звернувся до територіального центру комплектування та соціальної підтримки із...
07 August 2024
Правозахисні організації закликають дотримуватися норм міжнародного права у питаннях пошуку інструментів для звільнення цивільних громадян,...
31 July 2024
22 червня 2024 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України...
29 July 2024