Публікація

«Деколонізувати Крим можна тільки одним способом»: аналітик УГСПЛ виступив на Другому парламентському саміті Кримської платформи

В рамках Другого Парламентського саміту Кримської платформи, який пройшов у Празі, відбулася панельна дискусія «Відновлення справедливості та гарантії неповторення російської агресії». Учасники дискусії обговорили, якими можуть бути механізми притягнення Росії до відповідальності за скоєні під час окупації злочини.

Учасники Другого парламентського саміту Кримської платформи

Спікерами панельної дискусії були:

  • Владислав Мірошниченко, аналітик Української Гельсінської спілки з прав людини, 
  • Павло Ґрод, Президент Світового Конґресу Українців, 
  • Таміла Ташева, Постійна Представниця Президента України в АР Крим, 
  • Марія Суляліна, голова Центру громадянської просвіти «Альменда», 
  • Керолін Еджертон, юридична консультантка і наставниця в Українській правовій консультативній групі (ULAG), колишня судова адвокатка Міжнародного кримінального трибуналу для колишньої Югославії. 

Модерував дискусію Радник Міністерства закордонних справ Чехії Давід Стулік.

Під час обговорення експерти зосередилися на механізмах притягнення Росії до відповідальності. Спікери також наголосили на проблемних питаннях мілітаризації півострова, подоланні наслідків незаконного переміщення цивільного населення та важливості захисту прав корінних народів. 

Серед усіх важливих питань, які розглядалися під час дискусії, Владислав Мірошниченко, аналітик УГСПЛ, зупинився на специфічному елементі російської незаконної політики – колонізації Криму. Щоб встановити повний контроль над Кримським півостровом, Росія витіснила з Криму десятки тисяч українців і переселила в Крим сотні тисяч росіян.

Спікери панельної дискусії

З 2014 року російський уряд запровадив різні політики для сприяння цій колонізації, зокрема:

  1. Надання матеріальної допомоги та інших стимулів кожному громадянину Росії, який бажає переїхати до Криму.
  2. Переміщення до Криму російських правоохоронців, державних, медичних та освітніх працівників, суддів та їхніх родин.
  3. Заохочення для пенсіонерів переїхати туди.
  4. Заохочення російського бізнесу до переїзду до Криму.

За оцінками експертів, може бути більше мільйона громадян Росії, які прибули в регіон з початку окупації. І це величезні цифри. Якщо говорити про контекст, то загальне населення Криму до окупації становило близько 2,3 мільйона осіб. Отже, цю значну демографічну зміну можна справедливо назвати колонізацією. 

Владислав Мірошниченко, аналітик УГСПЛ

«Це не є чимось новим для росіян. Вони впроваджували таку політику століттями. Згадати тільки депортацію кримських татар у 1944 році чи русифікацію України за радянських часів. Ми можемо продовжувати наводити такі приклади до кінця нашої панелі. Нинішня російська колонізація Криму не є винятком із правил. Для росіян, які здійснюють таку політику, колонізація є правилом», — наголосив Владислав Мірошниченко.

З юридичної точки зору, така політика Росії є явним порушенням міжнародного права. Окупаційна влада не може переміщувати чи депортувати своє цивільне населення на окуповану територію. Крім того, масштабне переміщення росіян до Криму та депортацію звідти українців можна вважати воєнними злочинами та злочинами проти людяності за Римським статутом.

Розслідування цих серйозних порушень міжнародного права та воєнних злочинів має важливе значення для майбутнього України. Деколонізувати Крим можна тільки одним способом. Більшість нелегальних російських мігрантів, вони ж колонізатори, повинні покинути Крим. Проте існують значні побоювання щодо тиску на Україну, щоб вона погодилася на поступки росіянам. Україну можуть заохотити прийняти ці демографічні зміни, примиритися з новою нелегальною російською громадою в Криму, визнати їх російською національною меншиною в Україні та спробувати інтегрувати їх в українське суспільство.

«Важливо сприймати вигнання російських колонізаторів не як один окремий крок. Подолання наслідків російської колонізації має бути невід’ємною складовою моделі перехідного правосуддя для України», — зауважив аналітик.

Головною метою перехідного правосуддя  є встановлення тривалого миру після війни та подолання наслідків серйозних порушень прав людини та міжнародного права. У випадку з Україною це просто неможливо досягти повною мірою без вигнання російських колонізаторів.

«Ми маємо підкреслити, що Україна ніколи не буде застосовувати ту саму тактику, яку використовувала Росія під час депортації кримських татар у 1944 році та продовжує використовувати з 2014 року. Вигнання нелегальних російських колонізаторів відбуватиметься відповідно до міжнародного права, з повагою до людської гідності, розглядаючи кожен випадок індивідуально», — додав Владислав Мірошниченко.


Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:

Facebook | Instagram | Telegram юридичний | Telegram з анонсами подій Twitter Youtube

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: