З інтернату Маріуполя під опіку Швейцарії: як юристи УГСПЛ допомогли матері повернути дитину
Родина Марії (ім’я змінене) з Маріуполя була на обліку у місцевих соцслужбах як така, що...
08 August 2024
26.12.2018
Наталія Єсіна, заступниця координатора приймальні УГСПЛ у Сумах
Історію пані О., переселенки з Луганської області, яка звернулась до громадської приймальні УГСПЛ на Сумщині після відмови територіального підрозділу соціального захисту населення в оформленні адресної допомоги ВПО ми розповідали в цій статті.
В рамках цієї справи Сумський окружний адміністративний суд задовольнив позов жінки та зобов’язав територіальний підрозділ соціального захисту населення призначити пані О. адресну допомогу ВПО як особі з інвалідністю ІІ групи відповідно до її заяви, написаної ще наприкінці квітня.
Але ця історія мала продовження – відповідач по справі вирішив оскаржити судове рішення і подав апеляційну скаргу.
Згідно з позицією відповідача, рішення суду про призначення грошової допомоги жінці з інвалідністю, що ним оскаржувалося, належало скасувати і прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог пані О. треба було відмовити.
Так, в апеляційній інстанції відповідач намагався довести, що жінці було правомірно відмовлено у призначенні щомісячної адресної допомоги, оскільки раніше призначена допомога їй була припинена відповідно до п. 7 Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 року № 505 «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг» (далі – Порядку).
Відповідач не погоджувався з висновком суду першої інстанції стосовно того, що п. 7 Порядку передбачено, що грошова допомога не призначається лише на наступний строк. При цьому чинним законодавством не встановлено заборони на призначення такої допомоги в подальшому.
В обґрунтування своїх доводів, відповідач посилався на п. 3 Порядку, який визначає, що якщо виплату грошової допомоги було раніше припинено на підставі п. 7 Порядку, то грошова допомога не призначається.
Апелянт також наголошував, що постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 року № 548 до п. 3 Порядку були внесені деякі зміни. Зокрема додано виключення: «крім осіб, які після припинення виплати грошової допомоги втратили працездатність». Тож переселенка О., на його думку, до часу набрання чинності цими змінами в Порядку не мала права на отримання грошей, тому відмова у призначенні їй допомоги була правомірною.
Ретельно проаналізувавши апеляційну скаргу, юристи приймальні УГСПЛ сформували правову позицію, яка була викладена у відзиві пані О. на апеляційну скаргу до Харківського апеляційного адміністративного суду. У відзиві було зроблено акцент на тому, що клієнтка з заявою до місцевого органу соціального захисту населення звернулась саме як особа з інвалідністю, тому і адресна грошова допомога їй мала бути призначена як особі з інвалідністю.
Отже, до цієї особи мають бути застосовані інші положення нормативних актів, які стосуються осіб даної категорії і для яких затверджені інші соціальні стандарти. Тому її заява має розглядатися іншим чином, аніж заява працездатної особи, – без перевірки наявності факту припинення їй раніше виплати допомоги як працездатній особі за п. 7 Порядку і, відповідно, без використання такого факту як підстави для відмови їй у призначенні допомоги. І такий підхід ніяк не суперечить нормам Порядку, тому що у цій ситуації відсутні жодні протиріччя.
Слід окремо звернути увагу на те, що до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 року № 505 «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг», за чотири роки було внесено багато змін і доповнень (у преамбулі постанови наводиться перелік з 17 постанов Кабінету Міністрів України, якими вносились зміни).
Деякі зміни та доповнення до Порядку були зроблені, по-перше, явно з метою виправлення (уточнення і конкретизації) невдалих, не дуже влучних, формулювань окремих положень Порядку, які на практиці призводили до подвійного їх тлумачення та прийняття помилкових рішень. А по-друге, з метою виправлення деяких прогалин. В умовах не завжди оперативного і достатнього інформаційного забезпечення діяльності уповноважених органів на місцях це призводило до численних скарг та звернень до суду за захистом порушених прав.
Так, прикладами деяких таких доповнень є:
Цією ж постановою до переліку підстав для припинення виплати грошової допомоги додана ще одна причина, хоча у практичній діяльності вона, здається, ні у кого питань не викликала – абз. 6 п. 12: «у разі смерті внутрішньо переміщеної особи».
Окрім того, цією ж постановою Уряд нарешті недвозначно визначив процедуру припинення виплати грошової допомоги працездатній особі після її звільнення з роботи: «У разі звільнення та подальшого непрацевлаштування працездатного члена сім’ї грошова допомога на цього члена сім’ї через два місяці з дня, що настає за днем звільнення, зменшується на 50 відсотків, а через чотири місяці з дня, що настає за днем звільнення, – припиняється» (абз. 2 п. 7 Порядку). Це уточнення Урядом своєї правової позиції ставить край хибному тлумаченню більшістю підрозділів соціального захисту населення на місцях змісту абз. 1 п. 7 Порядку – не на користь внутрішньо переміщених осіб. Органи соціального захисту населення зазвичай зменшували суму грошової допомоги на 50% одразу ж після звільнення особи, а через 2 місяці з дати її звільнення – припиняли виплату, що становилось предметом позовів до адміністративних судів у різних регіонах України.
І, нарешті, цією ж постановою Уряд вніс доповнення (або уточнення) до абз. 10 п. 2, про яке зазначено в апеляційній скарзі по даній справі, – «крім осіб, які після припинення виплати грошової допомоги втратили працездатність».
Отже, чіткість і зрозумілість, а також стиль викладу, мають велике значення для текстів підзаконних нормативно-правових актів.
Вони мають бути викладені логічно, лаконічно, просто і зрозуміло – мовою, що виключає різне тлумачення їх норм. Стиль викладу, чіткість і зрозумілість мови, по суті, і спрямовані на забезпечення їх правильного тлумачення і однакового розуміння з подальшим застосуванням. Підзаконні нормативно-правові акти повинні бути внутрішньо узгодженими, логічно побудованими і відповідати нормотворчій техніці.
У протилежному випадку це призводить до порушення прав людей, страждань і примушує звертатися до суду, що є складним і тривалим шляхом захисту.
Правозахисникам Сумської приймальні УГСПЛ було складно погодитись з твердженням апелянта, що тільки після набрання чинності зазначених змін у Порядку жінка отримала право на отримання грошової допомоги і що факт внесення Урядом цих змін підтверджує законність дій органу соціального захисту. Зміни до Порядку не можуть слугувати підтвердженням дій відповідача, точно так же не можуть підтверджувати і їх незаконність. Зміни у цій нормі викликані, як і інші зміни, що були наведені у якості прикладів, необхідністю конкретизувати правову позицію Уряду, і мають за мету запобігти вірогідним порушенням, що можуть мати місце в результаті хибного тлумачення. Тому право на отримання грошової допомоги з’явилось не з часу внесення зазначених змін до Порядку – це право у жінки з’явилось з часу отримання офіційних документів про встановлення у неї інвалідності ІІ групи.
У листопаді справа була вирішена судом другої інстанції позитивно – апеляційна скарга залишена без задоволення, а рішення Сумського окружного адміністративного суду від 01.08.2018 по справі № 1840/2496/18 залишено без змін.
Як зазначили правозахисники, на жаль, в текстах нормативно-правових актів щодо ВПО досі залишаються невиправленими, неуточненими норми, які допускають подвійне або хибне тлумачення і тому стають або можуть стати об’єктами судових справ.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Родина Марії (ім’я змінене) з Маріуполя була на обліку у місцевих соцслужбах як така, що...
08 August 2024
Ще влітку минулого року житель Одещини звернувся до територіального центру комплектування та соціальної підтримки із...
07 August 2024
Після повномасштабної агресії Росії в Україні введено воєнний стан. А це означає, що до лав...
02 August 2024
У цій публікації подається узагальнення інформації, зібраної приймальнею УГСПЛ у м. Дніпро ГО «Правозахисна Група...
15 July 2024