«Крок, який Україна мала б зробити давно» – Павліченко про ратифікацію Римського статуту
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
Увага! Карта може мати відхилення щодо точності міток.
Детальний перелік міст можна знайти в тексті нижче
Аналітична довідка коаліції “Трибунал для Путіна”
Жовтень 2022 року
Зміст:
Склад робочої групи з підготовки аналітичної довідки
Аналітичну довідку підготували представники організацій, які входять до громадянської ініціативи “Трибунал для Путіна”:
Контекст дослідження (вступна інформація)
Російські сили вторгнення під час окупації українських територій викрадали й продовжують викрадати цивільних осіб, які перебувають у місцях примусового тримання як на окупованих територіях України, так і в РФ. Точна кількість цивільних українців, які позбавлені свободи, невідома. У червні 2022 року віцепрем’єрка України, міністр з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Ірина Верещук заявила про 1,5 тисячі незаконно утримуваних цивільних українців: «Більше півтори тисячі цивільних у російських тюрмах — вони сидять у Ростові, Курську, вони сидять у СІЗО, вони сидять як військовополонені, хоча не повинні бути полоненими». За інформацією віцепрем’єрки, з-поміж вивезених у РФ цивільних є волонтери, активісти, журналісти, священники, депутати місцевих рад, голови об’єднаних територіальних громад і старости. У тому ж виступі віцепрем’єрка України зазначила, що РФ визнає, що утримує лише 120 цивільних українців.
За наявною в авторів аналітичній довідці інформації офіційні представники РФ приховують відомості про кількість і місця утримання громадян України на території РФ і в анексованому Криму. Російські адвокати у випадку звернення до керівництва режимних установ з вимогами відвідати конкретного громадянина України отримують відмову з мотивацією, що такої людини в цій установі немає.
Федеральна служба виконання покарань РФ не включає громадян України, військових і цивільних до офіційної статистики людей, які утримуються під вартою. ФСВП Росії відповіла на запит газети «Коммерсантъ» про нестачу місць в СІЗО — за даними відомства, російські ізолятори заповнені на 96%. Однак правозахисники наполягають, що в московських ізоляторах спостерігається серйозне перебільшення ліміту наповнюваності, і вказують на сотні «зайвих» арештантів в одному тільки СІЗО-1 (рос. «Матросская Тишина»). “Ъ” опитав представників регіональних управлінь ФСВП і членів ОНК і переконався, що в низці регіонів ситуація подібна до столичної. Станом на 1 серпня 2022 року в російських СІЗО утримувалося 114 172 особи, повідомив “Ъ” в ФСВП РФ. При цьому ізолятори країни розраховані в цілому на 118 495 осіб. «Загальний ліміт наповнюваності не перевищений, — зробили висновок у федеральній ФСВП. — Це число (кількість арештантів на 1 серпня. — “Ъ”) менше загального ліміту наповнюваності на 4 %».
У травні 2022 року член Ради з прав людини при Президентові РФ і Громадської спостережної комісії (ОНК) Москви Єва Меркачева заявляла, що столичні СІЗО зіткнулися з «жахливим перелімітом». За її словами, вони розраховані на 9 тис. осіб, але їх виявилося на 2786 більше. Тоді ж проблему перевищення ліміту підтвердили у ФСВП Росії. Начальник управління виконання вироків і спеціального обліку Ігор Вединяпин заявляв, що чверть російських ізоляторів — 50 з 203 — переповнені. При цьому співрозмовники в регіональних ОНК і управліннях ФСВП у травні називали в якості однієї з причин «переліміту» спеціальну військову операцію, через яку частину приміщень російських СІЗО і колоній відвели під громадян України.
У базу даних української правозахисної організації Центру громадянських свобод (ЦГС) після початку широкомасштабної агресії РФ проти України 24.02.2022 року включено 628 цивільних українців: 10 із них пізніше були знайдені вбитими, 230 людей було звільнено, а 328 знаходяться в полоні, у тому числі на території Російської Федерації. Ця кількість не є остаточною, у базі представлені лише люди, про викрадення яких ми достеменно знаємо. Ця база включає представників різних соціальних і професійних груп. Деякі цивільні українці були затримані силами вторгнення на підставі доносів або за підозрою в сприянні Збройним силам України (ЗСУ), безвідносно до професії та соціального статусу цих людей.
Становище викрадених Російською Федерацією цивільних українців є менш визначене порівняно з військовополоненими. Міжнародне гуманітарне право передбачає можливість обміну військовополонених, але ці норми не поширюються цивільне населення. Конвенція (IV) про захист цивільного населення під час війни від 12.08.1949 року допускає в окремих випадках інтернування цивільних осіб. Проте громадяни України не були офіційно інтерновані в Росію. Передбачені статтею 42 Конвенції розпорядження про інтернування не приймалися, викраденим в Україні громадянам не надавалося відповідно до статті 43 право на оскарження рішень про інтернування. Стаття 78 Конвенції передбачає, що рішення про інтернування повинні прийматися відповідно до нормальної процедури, яка має бути визначена державою-окупантом відповідно до цієї Конвенції. Ця норма не дотримана Російською Федерацією. У всіх випадках, коли влада РФ давала відповіді на запити про статус викрадених цивільних українців, причиною затримання нам називали «протидія спеціальної військової операції». Ці відповіді підписані співробітниками військової поліції Міністерства оборони РФ, що дозволяє припустити: цих людей незаконно розглядають як військовополонених.
Затримання, переміщення у РФ та насильницьке тримання цивільних українців є явним порушенням їхніх прав та створює екстремально високі ризики їхньому життю, здоров’ю та людській гідності.
Мета, завдання й об’єкт дослідження
Мета цього аналітичного матеріалу – надати узагальнену інформацію про місця примусового тримання у РФ та анексованому Криму громадян України, які не є комбатантами. Ця інформація необхідна для прийняття рішень та дій щодо захисту прав та звільнення цивільних українців.
Завданнями дослідження є:
Аналітичний матеріал присвячений двом групам громадян України, яких насильно утримують у РФ та Криму.
Перша група. Громадяни України, затримані «за протидію спеціальної військової операції» на окупованих територіях. В офіційних відповідях представники військової поліції РФ пишуть, що ці люди утримуються відповідно до норм Конвенції про поводження з військовополоненими. Це написано, наприклад, у відповіді родичам Євгенія Гур’янова та Сергія Любича від 17 серпня 2022 року заступника начальника головного управління військової поліції Міноборони РФ генерал-майора Віталія Коха. Таким чином, ці громадяни України мають статус військовополонених. Їх утримують у РФ та на окупованих територіях у слідчих ізоляторах, в’язницях, виправних колоніях, а також жінок – в одній колонії-поселенні. На території РФ та в Криму, де діє російська система влади, ми виявили станом на жовтень 23 місця примусового тримання, у яких точно чи ймовірно знаходяться ці люди. Це установи Федеральної служби виконання покарань (підпорядкування Мін’юсту РФ) та Міністерства оборони (гауптвахта Севастопольського гарнізону). Ми не у всіх випадках можемо на основі наявної інформації точно визначити, чи перебувають у цій режимній установі лише цивільні українці, лише військовополонені чи обидві категорії. Географія їхнього розміщення – від Білгородської області до Красноярського краю. У всіх випадках їх утримують окремо від росіян, в окремих установах чи окремих локаціях в установах. Точна кількість представників цієї групи невідома. Згідно з аналізом реєстру Центру громадянських свобод таких людей станом на жовтень 2022 року не менше 410.
Друга група. Громадяни України, які перебували до початку війни в Росії та щодо яких російські суди ухвалили рішення про примусове повернення в Україну. Такі рішення суди приймають за адміністративні порушення, наприклад відсутність продовження реєстрації для проживання в РФ. До початку російської агресії таких людей утримували в центрах тимчасового розміщення іноземних громадян під вартою і потім передавали українській владі. Наразі цих людей не можуть передати Україні і вони перебувають в умовах виправної колонії. При цьому у випадку, про який нам відомо, громадяни України перебувають у такому центрі в закритих камерах, тобто тюремних умовах. У центрі тимчасового проживання людина відповідно до законодавства РФ може перебувати до 2 років. Після цього її мають звільнити. Але дуже часто одразу після звільнення людей, яких неможливо повернути до країни походження, їх знову затримують та повертають під варту. Фактично, ці люди відбувають у РФ покарання, до якого їх не присуджували. Центри тимчасового розміщення іноземних громадян належать до системи Міністерства внутрішніх справ. Станом на жовтень 2022 року ми виявили одне місце примусового утримання цієї групи громадян України – центр тимчасового розміщення іноземних громадян Головного управління внутрішніх справ у місті Москві. Точна кількість таких людей невідома. Лише у центрі тимчасового розміщення Головного управління внутрішніх справ у Москві понад 300 громадян України.
Ми не розглядаємо тут місця утримання військовополонених громадян України та цивільних українців, які були вивезені з окупованих територій, але які не перебувають у місцях примусового тримання.
Пункти тимчасового розміщення іноземних громадян (ПТР), у яких перебувають деякі цивільні українці в РФ та Криму, не є місцями примусового тримання. ПТР є гуртожитками або готелями, виділеними для тимчасового проживання в них. Люди поселяються в ПТР через відсутність коштів на оренду житла, але вони можуть з власної волі покинути ці приміщення, наприклад, винайняти житло.
Коменданти деяких ПТР встановили додаткові обмеження для громадян України, які там проживають. Наприклад, вимога вказувати час виходу та повернення в спеціальних журналах. Однак це не дає підстав розглядати ПТР як місце примусового утримання.
Правовий статус громадян України – некомбатантів, яких утримує Російська Федерація і обґрунтування їх утримання
У відповідях уповноважених посадових осіб військової поліції Міністерства оборони РФ про правовий статус цивільних українців сказано, що цих людей затримано «за протидію спеціальної військової операції». Така сама причина вказується у відповідях про правовий статус українських військовополонених.
Міжнародне гуманітарне право допускає можливість затримання, арешту та депортації за дії, пов’язані зі збройним конфліктом. Однак, пункт 3 статті 75 Додаткового протоколу до Женевських конвенцій від 12 серпня 1949 року щодо захисту жертв міжнародних збройних конфліктів (Протокол 1) встановив, що «будь-яка особа, яка зазнала арешту, затримання або інтернування за дії, пов’язані з озброєним конфліктом, повинно бути без зволікання поінформовано зрозумілою йому мовою про причини вжиття таких заходів. За винятком випадків арешту або затримання за кримінальні правопорушення, такі особи мають бути звільнені в найкоротший термін і в будь-якому разі, як тільки обставини, що виправдовують арешт, затримання чи інтернування, припинили своє існування».
Ця норма повинна трактуватися лише одним способом: після припинення військових дій на території, де люди проживали до затримання, арешту або інтернування, вони повинні бути звільнені державою-окупантом. Відповідно до цієї норми Протоколу 1 значну частину громадянських українців, які утримуються, уже має бути звільнено. Військові дії не проводяться в жодному муніципалітеті (громаді) Київської, Сумської, Чернігівської областей, у більшості громад Харківської області. Отже, затриманих на цих територіях цивільних українців згідно з вимогами Протоколу 1 РФ має звільнити.
РФ ігнорує цю норму, фактично розглядаючи всіх утримуваних українців як комбатантів, так і некомбатантів як військовополонених. У тих же відповідях про статус утримуваних цивільних українців посадові особи військової поліції РФ вказують, що «затримані утримуються відповідно до вимог Женевської конвенції про поводження з військовополоненими» (12 серпня 1949 р., м. Женева).
Більше того, затримання цивільних українців під час російської окупації вчинено із грубими порушеннями міжнародного гуманітарного права. Стаття 65 Женевської конвенції про захист цивільного населення під час війни встановила: «Видані державою-окупантом постанови, які передбачають кримінальну відповідальність, набувають чинності тільки після того, як вони будуть опубліковані й доведені до відома населення його мовою. Дія цих обов’язкових ухвал не повинна мати зворотної сили».
Очевидно, що населення окупованої Російською Федерацією території України не могло знати в умовах відсутності офіційної інформації окупантів, які саме заборони та обмеження запроваджуються на цій території. Також населення окупованих територій не могло знати, які дії розглядатимуть російські військові як «протидію спеціальної військової операції». Люди не могли знати про це, оскільки раніше така інформація була відсутня: не було спеціальних військових операцій, спеціального правового регулювання, зазначені території не перебували в окупації. Така інформація була і є для жителів окупованих територій надзвичайно важливою, оскільки, як з’ясувалося, за «протидія спеціальної військової операції» застосовуються санкції у вигляді затримання та позбавлення волі на території РФ.
Однак, держава-окупант (РФ) не публікувала і не довела до відома населення окупованих територій Київської, Сумської, Чернігівської та інших областей постанови, які б містили інформацію про дії, що передбачають кримінальну відповідальність. Нам відомі факти поширення окупантами листівок із закликами до підпорядкування та конкретними вимогами лише в Енергодарі Запорізької області у квітні 2022 року. У цих листівках містилося попередження: щоб займатися торгівлею, підприємці мають домовлятися із самопроголошеним головою окупаційної адміністрації. Проте, ці листівки не містять інформації про дії, які окупанти розглядатимуть як «протидія спеціальної військової операції».
Таким чином РФ порушила вимоги міжнародного гуманітарного права про доведення до населення окупованих територій постанов, що передбачають відповідальність за «протидію спеціальної військової операції». Норми таких постанов набувають чинності лише після опублікування та доведення до відома населення мовою місцевого населення. У зв’язку з цим затримання цивільних осіб за «протидію спеціальної військової операції» не ґрунтується нормами права, і ці люди мають бути звільнені.
У деяких відомих нам випадках щодо затриманих громадян України російськими посадовими особами проводилася перевірка щодо скоєння громадянами України злочину, передбаченого статтею 276 Кримінального кодексу РФ – «Шпигунство». Результатом перевірки були офіційні застереження: «у разі здійснення подібної діяльності після звільнення цю особу буде притягнуто до кримінальної відповідальності». У більшості відомих нам випадків таких перевірок не проводилося.
Затримані та вивезені в РФ цивільні українці не є військовополоненими. Умови утримання військовополонених та затриманих цивільних осіб визначаються різними міжнародними конвенціями. Утримання цивільних українців «відповідно до вимог Женевської конвенції про поводження з військовополоненими» порушує норми міжнародного права: гуманітарного, прав людини та кримінального.
На громадян України – некомбатантів, затриманих Російською Федерацією за протидію спеціальної військової операції, повинні поширюватися норми Конвенції про захист цивільного населення під час війни (Четверта Женевська конвенція) та Перший протокол до цієї Конвенції.
Порушуючи норми міжнародних конвенцій про поводження з військовополоненими та захист цивільного населення (третя та четверта Женевські конвенції) Російська Федерація:
Методологія збору і опис даних
Методологію визначено прикладною метою нашого дослідження. Ми виходимо з того, що необхідно якнайшвидше вжити комплекс взаємопов’язаних заходів, спрямованих на захист прав та інтересів, а зрештою – на звільнення цивільних українців, які насильно утримуються в РФ і Криму.
Це означає:
Висновки
Деталі матеріалів у додатку: Для оприлюднення. Місця позбавлення волі в РФ та Криму. 17.10.2022
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
Оновлений навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право» вже у доступі для використання! Зміст посібника оновлено...
12 August 2024
Родина Марії (ім’я змінене) з Маріуполя була на обліку у місцевих соцслужбах як така, що...
08 August 2024
Ще влітку минулого року житель Одещини звернувся до територіального центру комплектування та соціальної підтримки із...
07 August 2024