«Крок, який Україна мала б зробити давно» – Павліченко про ратифікацію Римського статуту
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
У цій публікації подається узагальнення інформації, зібраної Українською Гельсінською спілкою з прав людини, у рамках глобальної ініціативи “Трибунал для Путіна” про ймовірно скоєні міжнародні злочини за 150 діб повномасштабної російсько-української війни.
Текст Олександр Данилов, адвокат
Було задокументовано та внесено до бази даних 1317 епізодів. Українська Гельсінська спілка з прав людини веде документування міжнародних злочинів (геноцид, злочини проти людяності, воєнні злочини), ймовірно вчинених російськими окупантами в Херсоні та Херсонській області.
В даній статті ми публікуємо узагальнення подій, які відбулися у Херсоні та Херсонській області протягом 150 днів повномасштабної російсько-української війни (24 лютого – 24 липня 2022 року). Інформація в цій публікації є приблизною, спирається на зібрані нами дані та потребує уточнення.
Детальний опис подій за період 24 лютого – 24 липня 2022 року та посилання на вихідні джерела інформації міститься у щоденних хроніках за цей період.
За досліджуваний період у Херсонській області нами було зафіксовано загалом 635 епізоди, пов’язаних із людськими втратами чи порушенням прав серед цивільного населення.
Херсонська область:
Тип втрати чи порушення прав | Постраждалих | Задокументовано епізодів |
Загибель людини | 173 | 119 |
Поранення людини | 223 | 118 |
Зґвалтування | 4 | 3 |
Порушення прав | 161 | 90 |
Зникнення людини | 337 | 305 |
Усього епізодів | 898 | 635 |
1.1. Інформація про загиблих та поранених серед цивільного населення
За даними, які вже задокументовані в нашій базі, за досліджуваний період загалом в Херсонській області (включно з Херсоном) внаслідок артобстрілів та бойових дій загинуло щонайменше 173 людей та було поранено щонайменше 223 людини.
1.2. Інформація про зґвалтування та інші порушення прав людини
За інформацією, яка вже задокументована в нашій базі, за досліджуваний період загалом в Херсонській області (включно з Херсоном) було зафіксовано факти можливого зґвалтування щонайменше 4 цивільних осіб. Фіксування такої категорії злочинів ускладняється з одного боку- обмеженим доступом документаторів до жертв насилля, а з іншої – необхідністю прискіпливої перевірки такої інформації.
Серед випадків порушення прав людини найрозповсюдженими є факти незаконного позбавлення волі – 83 потерпілих. Окремо необхідно звернути увагу на факт викрадення у м. Херсоні та переміщення у невідомому напрямку 58 дітей-сиріт.
Також задокументовані факти примусової праці полонених військовослужбовців ЗСУ та примусової праці ув’язнених, що перебувають у виправних установах.
1.3 Інформація про зникнення людей.
За рахунок покращення якості збору інформації, вдалось дізнатись долю багатьох осіб, що були викрадені. Зокрема велика кількість з них в подальшому були звільненні у період до 2 тижнів, що дозволило кваліфікувати ці випадки як факти незаконного позбавлення волі. І як наслідок зменшило кількість випадків які ми кваліфікуємо як насильницьке зникнення. Хоча нажаль це явище продовжує бути масовим і розповсюджене від найменших селищ до м. Херсона та районних центрів.
Нам вдалось задокументувати в нашій базі даних відомості про факти ймовірного примусового зникнення щонайменше 337 цивільних осіб.
Серед категорій осіб, що переважно зникають:
Переважна більшість звільнених осіб з тих, хто раніше був викрадений – ймовірно піддавались психологічному та фізичному насиллю. Нам вдалося зафіксувати щонайменше 23 випадків ймовірного катування людей.
Окремо необхідно звернути увагу, що цивільні особи, які зникли, умовно поділяються на чотири категорії за строком тримання:
до 1 місяця – приблизно ¼ частина всіх випадків
від 1 місяця до 2 місяців – приблизно 2/5 частини всіх випадків
від 2 місяців до 3 місяців – приблизно ¼ частина усіх випадків
більше 3 місяців – кожний 14 випадок.
За даними, які вже задокументовані в нашій базі, в Херсонській області (включно з Херсоном) за досліджуваний період внаслідок артобстрілів та бойових дій було пошкоджено щонайменше 2239 цивільних об’єкта, серед яких:
Вид об’єктів | Кількість |
Будівлі житлово-побутового призначення | 1856 |
Будівлі освітньо-виховних закладів | 51 |
Будівлі лікувально-оздоровчих закладів | 9 |
Будівлі державних установ | 19 |
Будівлі культурно-розважальних закладів | 10 |
Будівлі культового призначення | 4 |
Об’єкти підприємницької діяльності та комерційно-виробничого призначення | 112 |
Об’єкти транспортної інфраструктури | 6 |
Об’єкти інфраструктури життєзабезпечення | 47 |
Історичні пам’ятники | 10 |
Господарчі угіддя, ліси | 18 |
Мости | 1 |
Автомобілі, транспортні засоби | 96 |
Загалом об’єктів | 2239 |
За даними, які вже задокументовані в нашій базі, за досліджуваний період в Херсонській області (включно з Херсоном) мали місце щонайменше наступні події:
Подія | Епізодів |
Артилерійський обстріл (бомбардування) | 572 |
Обстріл зі стрілецької зброї | 64 |
Вибуховий пристрій | 21 |
Ушкодження транспортним засобом | 16 |
Катування, нелюдське поводження | 23 |
Зникнення | 295 |
Незаконне позбавлення волі | 83 |
Використання цивільного населення в якості щита | 37 |
Привласнення майна цивільних осіб | 80 |
Умисне вбивство цивільної особи | 23 |
Напад на склад гуманітарної допомоги, гуманітарний конвой, гуманітарну місію чи коридор | 1 |
Зґвалтування | 3 |
Примусова мобілізація | 1 |
Захоплення цивільної будівлі | 65 |
Інше | 18 |
За зібраною нами інформацією, протягом досліджуваного періоду в Херсонській області (включно з Херсоном) нами були задокументовані наступні факти, які можна попередньо кваліфікувати як міжнародні злочини, ймовірно вчинені російськими окупантами:
Попередня кваліфікація події | Кількість | |
РС 8 (2) (b) (ix). Пошкодження чи знищення історичних пам’яток, лікарень, релігійних споруд, закладах освіти, науки, мистецтва | 52 | |
РС 8 (2) (b) (v) Обстріл населеного пункту без наслідків | 12 | |
РС 8 (2) (b) (ii). Напад на цивільний об’єкт | 328 | |
РС 8 (2) (b) (iv) Знищення або пошкодження майна | 450 | |
РС 8 (2) (a) (iv) Знищення або присвоєння майна у великих розмірах | 10 | |
РС 7 (1) (а) чи 8 (2) (а) (i) Умисне вбивство цивільної людини зі стрілецької зброї, чи іншим способом | 40 | |
РС 8 (2) (а) (ііі) Умисне тілесне ушкодження цивільної людини | 30 | |
РС 7 (1) (i) Насильницьке зникнення людини | 315 | |
РС 7 (f) чи 8 (2) (а) (іі). Катування та нелюдське поводження із цивільними чи військовими | 23 | |
РС 8 (2) (b) (iii) Напад на склад гуманітарної допомоги, гуманітарний конвой, гуманітарну місію чи коридор | 1 | |
РС 8 (2) (b) (iv) Загибель людини внаслідок обстрілу | 74 | |
РС 8 (2) (b) (iv) Поранення внаслідок обстрілу | 79 | |
РС 8 (2) (b) (xx) Застосування зброї, яка призводить до надмірних пошкоджень або невибіркових страждань людей, чи веде до невибіркових руйнувань, чи заборонена міжнародними угодами | 92 | |
РС 8 (2) (b) (xxii) Зґвалтування | 3 | |
РС 8 (2) (b) (xxiii) Використання об’єкту чи людей як живого щита | 1 | |
РС 7 (1) (е). Незаконне затримання та позбавлення свободи цивільної особи чи військовослужбовця | 55 | |
РС 8 (2) (a) (v). Примусова мобілізація | 36 | |
РС 8 (2) (b) (xx). Мінування територій протипіхотними мінами, протитанковими мінами, мінами-пастками населених пунктів чи окремих цивільних об’єктів, застосування систем дистанційного мінування. | 7 | |
РС 8 (2) (b) (iv) Екологічна катастрофа внаслідок обстрілу | 5 | |
РС 8 (2) (b) (xvi) Разграблення захопленого населеного пункту | 79 | |
РС 8 (2) (a) (vii) Використання росіянами знаків розрізнення української армії | 2 | |
РС (8) (2) (XV) Примушення до праці на користь військових сил Росії | 1 |
Ці дані потребують уточнення. Назва категорії в стовпчику «Попередня кваліфікація події» ні в якому разі не є точним описом певного міжнародного злочину за Римським статутом Міжнародного кримінального суду, а надається виключно з інформаційною метою. Остаточну кваліфікацію події уповноважений надавати виключно суд.
Аналіз зібраної інформації дає підстави стверджувати, що мали місце загибель та поранення цивільних осіб, руйнування й пошкодження цивільних об’єктів – житлових будівель та об’єктів інфраструктури за рахунок навмисних обстрілів та невибіркових обстрілів.
Також проаналізована інформація дає підстави стверджувати, що, ймовірно, мали місце факти насильницьких зникнень, захоплень цивільних у полон, порушень режиму гуманітарних коридорів та напади на гуманітарні вантажі й колони, волонтерів, мародерства, вбивств та інші.
Ми вважаємо, що такі діяння можна попередньо кваліфікувати як злочини проти людяності за статтею 7 параграф (1) пункти (а), (d), (е), (f), (i) та як воєнні злочини за статтею 8 параграф (2) пункт (a) підпункти (i), (іі), (ііі), (iv), (v), (vii), (viii), пункт (b) підпункти (ii), (iii), (iv), (v), (viii), (ix), (xx), (xxii), (xxiii), (xxv).
Окремо необхідно звернути увагу на певні тенденції, що мали місце з 24 червня по 24 липня 2022 року та відрізняються від попередніх 120 дні:
гаражні кооперативи. Причини – боротьби з партизанським рухом.
військові розташовують бази, склади у цивільних об’єктах чи в безпосередній близькості до них (зокрема лікарень, театрів, адміністративних будівель де перебувають цивільні) . Причини – якість та точна робота артилерії ЗСУ.
російською системою».
Збір інформації триває. Якщо ви можете надати додаткову інформацію, будь ласка, скористайтеся формою.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
Оновлений навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право» вже у доступі для використання! Зміст посібника оновлено...
12 August 2024
Родина Марії (ім’я змінене) з Маріуполя була на обліку у місцевих соцслужбах як така, що...
08 August 2024
Ще влітку минулого року житель Одещини звернувся до територіального центру комплектування та соціальної підтримки із...
07 August 2024