Доля осіб, які незаконно оселилися в окупованому Криму: дослідження
З 2014 року Росія як держава-окупант проводить системну політику, спрямовану на зміну демографічного складу населення...
28 June 2024
03.03.2020
Збройний та політичний конфлікт 2011 року, який переріс у громадянську війну, спричинив загибель близько 93 тис.осіб, з них понад 6500 дітей. З країни іммігрувало приблизно 1 млн. людей та ще 2,5 млн.осіб стали внутрішньо переміщеними особами. Присутність військових формувань Турції, Ірану, Росії та США робить інформацію про перебіг конфлікту суперечливою та важкодоступною навіть у резонансних випадках ракетних атак мирних поселень та застосування хімічної зброї.
Своєчасне та неупереджене документування стало предметом діяльності спеціально створеного Міжнародного, Неупередженого та Незалежного механізму ООН (International, Impartial and Independent Mechanism, ІІІМ), який наразі здійснює категоризацію, дедублювання, захист та отримання матеріалів. Не зважаючи на дискусії стосовно джерел фінансування та навіть легітимності свого створення, ІІІМ вже сформував матеріали для двох відкритих справ щодо розслідування воєнних злочинів.
З початку конфлікту десятки сирійських НУО, які займалися запровадженням перехідного правосуддя, переключилися на документування воєнних злочинів, оскільки усі механізми перехідного правосуддя вимагають документації. У короткостроковій перспективі документація розглядається НУО як потужний інструмент адвокації, кампаній з підвищення обізнаності, а також здійснення тиску на уряди та міжнародні органи. Більш довгострокові цілі документації пов’язуються із закладання фундаменту для механізмів правосуддя в перехідному періоді.
Методики збирання, рівень деталізації та вибір порушень для документації різняться від організаційних можливостей та ресурсів НУО, доступу до інформації, ризиків та місця розташування. Підходи НУО також досить різняться – одні орієнтуються на збір кількісних даних та якісний аналіз, а інші вдосконалюють адвокаційні та творчі підходи. Це, у свою чергу, ускладнює обмін інформацією, посилює недовіру жертв до процесу документування, призводить до напруги та конкуренції між НУО.
Професійний рівень демонструють, наприклад, Центр документування порушень в Сирії (The Violations Documentation Center in Syria) та Сирійський центр правосуддя та підзвітності (Syria Justice and Accountability Center): використання мережі документаторів, багаторівнева верифікація інформації, маркування зображень, сканування документів, резервні копії баз даних, колекція відеозаписів тривалістю понад 3 млн. хвилин. Значним кроком у документуванні воєнних злочинів став вчинок перебіжчика, колишнього військового фотографа, який таємно передав 55 000 фотографій чоловіків, жінок та дітей – жертв катувань та вбивств з боку сирійського режиму. На рівні міжнародних НУО слід зазначити Міжнародний центр з перехідного правосуддя (International Center for Transitional Justice, США), який з 2017 р. разом із 10 сирійськими правозахисними організаціями здійснює довгостроковий проект документування випадків руйнування шкіл «Зберегти сирійські школи». Завдяки активності неурядового сектору війну в Сирії іноді називають найбільш задокументованим конфліктом в історії.
Судові рішення за матеріалами сирійських НУО поки що не численні. Станом на 2019 р. суди Швеції визнали двох членів недержавних збройних формувань винними у “терористичному злочині” та одного військовослужбовця сирійської армії винним у воєнному злочині. Німецькі суди засудили до позбавлення волі ще двох членів незаконних збройних формувань.
Більшість документаторів підтримує очевидність факту, що частина зібраної інформації ніколи не зможе використовуватися для кримінального переслідування через її слабку якість або рівень доказів. Проте вона може бути ефективно використана для визнання жертв та підтримки їх «права на правду», для національних ініціатив меморіалізації та примирення.
Будемо сподіватися, що документування знайде свої точки дотику з тими країнами, де чітко зафіксованими є сліди іноземних найманців, які приймали участь у збройних конфліктах у Чечні, Молдові, Україні. І тоді може настати час правосуддя.
Олег Мартиненко, експерт УГСПЛ
Для експертів та дуже допитливих є джерела, де можна почитати про це більше:
Текст та інфографіка підготовлені в рамках співробітництва УГСПЛ з Національною платформою «Діалог про мир та безпечну реінтеграцію», https://www.facebook.com/nationalpatformfordialogue/photos/a.121987619186583/212012543517423/?type=3&theater
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
З 2014 року Росія як держава-окупант проводить системну політику, спрямовану на зміну демографічного складу населення...
28 June 2024
5-7 червня у Львові відбулася конференція «На зламі історії: шлях до справедливості для жертв війни...
11 June 2024
Українська Гельсінська спілка з прав людини оголошує конкурс серед суддів, адвокатів, прокурорів, слідчих та науковців...
26 February 2024
Українська Гельсінська спілка з прав людини оголошує конкурс серед суддів, адвокатів, прокурорів, слідчих та науковців...
26 February 2024