«Крок, який Україна мала б зробити давно» – Павліченко про ратифікацію Римського статуту
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
Ініціатива УГСПЛ #експертиЗА була створена для обговорення різних проблем у сфері прав людини, пояснення громадськості суті явищ і пропонування варіантів вирішення проблемних ситуацій, які постали перед громадянським суспільством і державою у конкретний період. Нове обговорення присвячене питанню захисту персональних даних і законодавчій ініціативі у цій сфері. Пропонуємо вашій увазі останню частину із експертного обговорення.
Максим Петров: Чи є взагалі діалог із розробниками законопроєкту?
Олександр Павліченко: Я можу сказати, що виписування цього тексту відбувалося в трошки дивний спосіб і ми отримали цей текст уже, так би мовити, оприлюдненим. Це було неправильно зроблено. Як на мене, його треба або суттєво змінювати, або переписувати.
Я просто кажу про те, що він не вирішить проблеми. Тобто ми сьогодні почали з того, що є проблема, є намагання її вирішити. Але, як на мене, в такому вигляді, як зараз законопроєкт не вирішить проблему.
Що треба робити? Звичайно, треба зараз не точково вносити якісь пропозиції: як на мене, тут треба, щоб було концептуальне бачення, як рухається ситуація і як буде встановлено систему захисту. Тоді вже буде видно, яким чином який концепт треба реалізовувати, щоб це справді працювало.
Ми знаємо, що питання стояло про так званого інформаційного комісара. Чи то в сфері доступу, чи захисту персональних даних. Це теж дискусійне питання, тому що воно вимагає відповідних змін на конституційному рівні.
Віта Володовська: Перспективи того, що цей законопроєкт, який все-таки буде розглядатися і буде ухвалюватися – досить високі з огляду на те, що це в принципі є зобов’язання України перед Європейським Союзом – приведення нашого законодавства у відповідність до GDPR. В тій частині, в якій він приводить наше законодавство у відповідність із GDPR, він насправді відповідає, тому тут складно буде аргументувати проти. І тут конструктивно буде включатися в роботу з депутатами. Принаймні в тій частині, що стосується нового законопроєкту про контролюючий орган. декларує, що готовий розглядати пропозиції від громадянського суспільства і правозахисників.
Євген Захаров: Я теж вважаю, що буде бажання його ухвалити. Причому на нашу критику не дуже будуть зважати. Чому? Відомо, що цей законопроєкт потрібний для того, щоб наш бізнес працював за межами України і щоб сюди входили інвестори. В межах ЄС є певні вимоги до захисту персональних даних. Якщо вони не виконуються, то це все відключається просто. Тому загальний вектор буде на те, щоб закон ухвалити.
В чому тут є певна загроза для якості закону? Як це часто робиться у нас, головне поставити галочку, що є закон, відзвітувати перед ЄС. А оці деталі, про які ми сьогодні говорили, особливо не будуть цікавити ні законодавців, ні навіть західних людей також. Тому я би виходив саме з такої презумпції, що буде бажання ухвалити закон, а коли нинішня адміністрація хоче ухвалити закон, то вона може це зробити, як ми бачимо по купі інших законодавчих актів.
В цьому контексті загалом я погоджуюся, що цей законопроєкт – шлях уперед, намагання імплементувати GDPR в Україні. І це, все ж таки, слідування позиції Європейського Суду, певною основою, яку можна намагатися покращити і привести до такого рівня, що він і нас би влаштовував. Якщо в нас вийде комунікація з комітетом, то я думаю, що це можливо.
Денис Волоха: Я хотів би сказати про комунікацію і інформаційну підтримку цього законопроєкту, чого зараз не відбувається. Тобто ми можемо прийти до ситуації і прийдемо врешті, коли його проштовхають, і суспільство – особливо ті, хто найбільше, на кого найбільше впливає, на кого спрямовано цей законопроєкт, який може стати законом – вони будуть здивовані і будуть висловлювати своє обурення, справедливе або не зовсім, цим законопроєктом. Тому що вони просто не знали. І, можливо, варто залучати якісь бізнес-асоціації або державні структури, які володіють цими даними, обсягом, щоб для них це не стало несподіванкою.
Максим Петров: Пане Денисе, коротко: що би Ви пропонували до цього законопроєкту? Ключові моменти?
Денис Волоха: Перше: стаття щодо санкцій – вона абсолютно неприйнятна, тому що встановлює відповідальність за невиконання будь-якою нормою законопроєкту взагалі будь-якою із сторін.
Друге: контролюючий орган. Звичайно, потрібно якось внормовувати.
Третє: рубіж. Конкретизовані норми, про що теж уже не раз говорили. Ну, і наостанок, щоб якраз баланс між свободою слова і правом на приватність – щодо журналістської діяльності професійної.
Друга частина дискусії доступна тут.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
Ще влітку минулого року житель Одещини звернувся до територіального центру комплектування та соціальної підтримки із...
07 August 2024
Правозахисні організації закликають дотримуватися норм міжнародного права у питаннях пошуку інструментів для звільнення цивільних громадян,...
31 July 2024
22 червня 2024 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України...
29 July 2024