Публікація

З 1 грудня наберуть чинності нові правила ввезення гуманітарної допомоги: що зміниться?

З 1 грудня 2023 року набере чинності новий Порядок пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2023 № 953 (далі – новий Порядок та постанова № 953). Як механізм діє зараз, які зміни передбачаються та на що це вплине — проаналізували керівник аналітичного відділу УГСПЛ Мирослав Лаврінок та аналітикиня УГСПЛ Владлена Роман.

Який механізм діє зараз?

Чинний механізм пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану, визначений постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 № 174 (далі – чинний Порядок), обмежується поданням отримувачем гуманітарної допомоги або його представником (водієм транспортного засобу, на якому доставляється гуманітарна допомога) декларації для митного оформлення товарів як гуманітарної допомоги у пункті пропуску через митний кордон, а для окремих товарів військового призначення – гарантійного листа кінцевого користувача таких товарів (військової частини). 

Такі спрощені вимоги, терміново запроваджені Урядом в березні 2022 року у зв’язку із повномасштабною війною, дозволили посилити спроможність держави у забезпеченні обороноздатності та гуманітарної підтримки населення, залучивши до волонтерського руху тисячі людей. 

Нові правила

Постанову № 953 розробили в ході роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України щодо нецільового використання гуманітарної допомоги (звіт цієї ТСК схвалений Постановою Верховної Ради України від 21.09.2023 № 3395). 

Щоб запобігти зловживанням, ввезення гуманітарної допомоги за новими правилами передбачатиме повну цифровізацію пов’язаних з цим процесів: 

  • реєстрації на електронній платформі отримувача гуманітарної допомоги, який планує завозити вантаж;
  • формування декларації з унікальним номером, що містить інформацію про товар, його кількість тощо;
  • подання звіту про розповсюдження гуманітарної допомоги організаціями, які її завезли.

За Законом «Про гуманітарну допомогу» отримувачами гуманітарної допомоги є юридичні особи, яких зареєстровано в установленому Кабінетом Міністрів України порядку в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги. Відповідно до цього Закону отримувачі гуманітарної допомоги і набувачі гуманітарної допомоги (юридичні особи) щомісяця в установленому порядку мають подавати звіти про наявність та розподіл гуманітарної допомоги.

Ілюстративне фото. Джерело: depositphotos.com

Чи буде відтермінування?

Постанова №953 та новий Порядок мають легітимну мету, але перспектива їхнього впровадження під час повномасштабної війни викликала хвилю обурення серед волонтерів та військових. Передбачена новим Порядком система обліку і звітності справді спрямована проти зловживань, пов’язаних з отриманням і розподілом гуманітарної допомоги. Багато представників громадянського суспільства вважають, що таке посилення державного контролю може стати нездоланною перешкодою для волонтерської діяльності фізичних осіб, ускладнить роботу невеликих благодійних організацій та міжнародних організацій, які не мають офіційних представництв в Україні. 

Після хвилі обурення в жовтні цього року Міністерство соціальної політики ініціювало спільну зустріч, на якій було роз’яснено та обговорено сильні та слабкі сторони постанови № 953. Волонтери, своєю чергою, прохали Міністерство вжити заходів щодо відтермінування набрання чинності цією постановою, а згодом звернулися до Уряду з відповідною петицією. 2 листопада 2023 року Уряд надав відповідь, яка, утім, не містила інформацію про можливість відтермінування набрання чинності постановою № 953. 

Слід зауважити, що 16 жовтня 2023 року Міністерство соціальної політики опублікувало для громадського обговорення проєкт Постанови КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо реєстрації та обліку гуманітарної  допомоги та її отримувачів у період дії воєнного стану». Відповідний акт Уряду також вплине на процедури, що є предметом регулювання постанови № 953.

Ілюстративне фото

Представники благодійних організацій впевнені, що для належного функціонування електронної системи Уряд має змінити ще декілька своїх актів, проєкти яких поки що не розроблено. Крім цього волонтери звертають увагу на майбутні зміни законодавчого рівня, спрямовані на спрощення порядку ввезення, обліку та розподілу гуманітарної допомоги. 

14 листопада 2023 року низка благодійних організацій у відкритому зверненні до Президента попросила ініціювати перед Урядом розгляд питання про відтермінування запровадження нової системи та подовження дії поточного спрощеного режиму ввезення та оформлення гуманітарної допомоги, щонайменше на 6 місяців, з урахуванням пропозицій і зауважень представників організацій громадянського суспільства та волонтерського руху.

Зараз Міністерство соціальної політики проводить тестування онлайн-платформи, за допомогою якої здійснюватимуться процедури ввезення та обліку гуманітарної допомоги. Також при Мінсоцполітики створено робочу групу щодо ввезення обліку гуманітарної допомоги, до якої залучені представники волонтерської спільноти, однак напрацювання цього консультативного органу наразі відсутні у відкритому доступі.

Попри зусилля Міністерства соціальної політики та низки представників громадських організацій, спрямовані на поліпшення комунікації, ця ситуація викликає стурбованість як така, що може негативно вплинути на спроможність активістів та волонтерів до здійснення своєї діяльності. 

20 листопада 2023 року стало відомо, що Кабінет Міністрів продовжив можливість використання паперових декларацій для ввезення гуманітарної допомоги в Україну до 1 квітня наступного року. Це дасть змогу організаціям, які ввозять гуманітарну допомогу, продовжувати свою діяльність за звичними процедурами. Разом з тим, з 1 грудня цього року отримувачі гуманітарної допомоги можуть почати використовувати цифровий механізм для ввезення гуманітарної допомоги, тобто подавати декларацію онлайн з використанням автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги. Відповідні зміни були ухвалені за результатами опрацювання зворотного зв’язку від волонтерської спільноти, яка активно долучилась до обговорення проблематики.

На кого розповсюджується дія нового Порядку?

Відповідно до статті 1 Закону України «Про гуманітарну допомогу» отримувачі гуманітарної допомоги – юридичні особи, яких зареєстровано в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги в установленому Кабінетом Міністрів України порядку. Діяльність волонтерів-фізичних осіб, які ввозять гуманітарну допомогу, наразі знаходиться поза правовим полем, при цьому чинний Порядок майже не перешкоджає закупівлі і ввезенню гуманітарної допомоги фізичними особами, які здійснюють волонтерську діяльність.

Новим Порядком Уряд намагається привести підзаконні нормативно-правові акти у відповідність до Закону і повернути процес ввезення гуманітарної допомоги у визначені Законом рамки. Як вихід, волонтерам, які не діють від імені власного фонду чи організації – юридичної особи, доведеться шукати посередника – юридичну особу, яка погодиться взяти на себе відповідальність за всі обов’язки отримувача гуманітарної допомоги щодо виконання вимог нового Порядку.

Ілюстративне фото. Джерело: depositphotos.com

Створення особистого кабінету в автоматизованій системі означатиме реєстрацію в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги, при цьому право на формування електронного кабінету, вчинення дій щодо формування декларації, подання звіту матимуть лише керівники отримувачів гуманітарної допомоги. Фактично, ці дії часто вчиняються іншими уповноваженими особами ГО, БФ – бухгалтерами, юристами тощо. Наразі Міністерство працює над вирішенням цього питання і пропонує, зокрема, надавати права користувача автоматизованої системи нарівні з керівником іншим уповноваженим особам через спеціальну робочу групу при Мінсоцполітики, яка буде «вручну» перевіряти довіреності, статутні документи, що підтверджуватимуть законність представництва інтересів БФ чи ГО.

Які ще існують питання

Новий Порядок також ставить під сумнів спроможність ввозити гуманітарну допомогу міжнародних організацій, які не мають зареєстрованого в Україні представництва. Такі організації не мають можливості отримати кваліфікований електронний підпис, через що не зможуть зареєструватися в автоматизованій системі і набути статус отримувача гуманітарної допомоги. Якщо це питання не буде врегульовано, такі міжнародні організації не зможуть ввозити гуманітарну допомогу самостійно.

Ілюстративне фото. Джерело: depositphotos.com

Пунктами 13-15 нового Порядку передбачається, що задекларована гуманітарна допомога, щодо якої не подано звіт протягом 90 календарних днів з дати внесення інформації про митне оформлення гуманітарної допомоги за декларацією, вважається такою, стосовно якої відсутній облік щодо отримання та цільового використання, та використаною не за цільовим призначенням, а користувач автоматизованої системи – отримувач гуманітарної допомоги видаляється з Єдиного реєстру та його обліковий запис блокується. Повторна реєстрація, а відтак відновлення діяльності у сфері гуманітарної допомоги, можливі лише через 6 місяців.

Такий підхід не видається надто жорстким, якщо говорити про умови мирного часу, проте під час війни, з огляду ракетні атаки, перебої з електропостачанням тощо, він мав би включати можливість для отримувачів гуманітарної допомоги зазначити причини неподання чи невчасного подання звіту і оскаржити видалення із Єдиного реєстру його користувачів та блокування їхніх облікових записів. 

Автори: керівник аналітичного відділу УГСПЛ Мирослав Лаврінок та аналітикиня УГСПЛ Владлена Роман


Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:

Facebook | Instagram | Telegram юридичний | Telegram з анонсами подій Twitter Youtube

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: