Публікація

Закон «Про лобіювання» набирає чинності: коли запрацює система лобізму?

13 березня газета «Голос України» опублікувала закон «Про лобіювання», який днем раніше підписав президент України Володимир Зеленський. 14 березня даний закон набирає чинності.

Разом із тим, закон вводиться в дію лише через два місяці з дня початку функціонування Реєстру прозорості, однак не пізніше 1 січня 2025 року.

Ілюстративне фото

Тож Україна виконала вимоги Єврокомісії і легалізувала ринок лобізму. Відтепер лобісти матимуть змогу офіційно брати участь у розробці законопроєктів та інших нормативно-правових актів.

Цей закон викликав багато суперечок та критики під час його розробки. Законотворці намагались розмежувати діяльність з лобіювання та діяльність громадських організацій задля уникнення тиску на останніх. Однак, остаточний варіант все одно містить певні ризики. 

Фахівці УГСПЛ провели аналіз ухваленого закону: Закон про лобіювання: крок до ЄС чи два кроки назад?

На думку експертів УГСПЛ, відсутність правової визначеності у нормах цього закону створює можливості для здійснення тиску Уряду на ті громадські об’єднання, які критикують діяльність держави, виступають за зміни політики і здійснюють адвокацію альтернативних політичних ініціатив. У режимі ручного управління голос громадськості може бути приглушений під виглядом боротьби з недоброчесним лобіюванням.

На виконання закону про лобіювання, уряд має ухвалити Порядок ведення та доступу до Реєстру прозорості та Правила етичної поведінки суб’єктів лобіювання.

Також від 13 березня на НАЗК покладається обов’язок з розробки Реєстру прозорості – своєрідної бази даних з інформацією про лобістів, які займатимуться процесами лобіювання інтересів бенефіціарів при розробці та ухваленні нормативно-правових актів, їх звітністю тощо.

Варто зауважити, що діяльність з лобіювання без реєстрації в Реєстрі прозорості заборонена. У зв’язку із чим НАЗК здійснюватиме контроль за діяльністю зареєстрованих та незареєстрованих лобістів, а також вживатиме заходів щодо притягнення до відповідальності у разі порушення ними вимог законодавства у сфері лобіювання.

Наразі важко спрогнозувати усі наслідки ухвалення даного закону: як позитивні, так і негативні. Тому його ефективність можливо проаналізувати тільки згодом.

Автори: Аналітикиня Владлена Падун та аналітик Мирослав Лаврінок


Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:

Facebook | Instagram | Telegram — УГСПЛ пише | Telegram з анонсами подій Twitter Youtube | Viber

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: