Публікація

Звернення до суду: з якими проблемами стикнулися громадяни в умовах війни

З початку 24 лютого 2022 року по сьогодні, в умовах воєнного стану, постійних повітряних тривог, загроз ракетних атак, а також періодичних перебоях в електропостачанні судова система продовжує працювати та адаптуватися до нових умов життя. Можливості звернення до судової інституції, а також проблемами, з якими стикаються громадяни при зверненні в умовах війни, дослідила та проаналізувала Громадська приймальня УГСПЛ у Хмельницькому.

Слід відзначити, що перші виклики судової системи вже були у 2014 році, адже на початку захоплення Росією частин Донецької та Луганської областей суди буди змушені працювати під артобстрілами, під загрозою життя та здоров’я тощо.

Під час моніторингу було застосовано методи збору даних у формі направлення запитів про доступ до публічної інформації, анкетування громадян, в тому числі ВПО. Анкета складалась з дев’яти запитань, що містила в собі запитання відкритого та закритого типів.

Методи обробки та аналізу інформації полягали в тому, що було здійснено аналіз відповідей на запити. Під час дослідження ми направили 7 запитів про отримання інформації до Ярмолинецького районного суду, Хмельницького міськрайонного суду, Красилівського районного суду, Дунаєвецького районного суду, Шепетівського районного суду, Кам’янець-Подільського міськрайонного суду, а також до Державної судової адміністрації України та Територіального управління Державної судової адміністрації України у Хмельницькій області.

Щодо аналізу анкет ми встановили, що серед респондентів було яких 54% жителі Хмельниччини та 46% ВПО.

На запитання, «Чи зверталися до суду в період з 24 лютого 2022 року», респонденти повідомили, що 92% опитаних зверталися до суду для захисту своїх прав. 48 % респондентів вказали, що їм вдалося звернутися до суду починаючи з 24 лютого 2022 року, у свою чергу, 52% опитаних не змогли цього зробити з різних причин.

Зокрема, серед таких проблем були: проблеми з електропостачанням судових установ (30%); повітряна тривога, в тому числі не можливість попасти до приміщення суду, зриви судових засідань, які вже розпочалися (25%); системні проблеми з електрикою у судових установах з одночасними повітряними тривогами (20%); неможливість зв’язатися телефоном з працівниками апарату та канцелярії суду (15%); не повідомлення про судове засідання внаслідок проблем роботи Укрпошти та мобільного зв’язку (5%); не працював сайт «Судова влада» (5%).

Також, варто відзначити, що на початку повномасштабної збройної агресії РФ проти України та усього українського народу, електронні ресурси судових органів належним чином не працювали, це було пов’язано як з убезпеченням адресної інформації, так і перебоями в роботі.

Під час моніторингу ми спробували дослідити можливість та обізнаність громадян, у звернені до суду за допомогою «альтернативних способів», зокрема через підсистему ЄСІТС «Електронний суд».

Так, відповідно до опитуваних громадян, з них 67% спробували скористатися системою «Електронний суд».

З 67% опитаних осіб, які спробували зареєструватися та скористатися ЄСІТС «Електронний суд», лиш 8% не змогли здійснити процесуальні дії заради яких використовувався «Електронний суд», натомість 82% підтверджують успіх у використанні електронної системи.

На запитання, щодо проблем при роботі з ЄСІТС «Електронний суд», опитані громадяни виділили наступні: проблеми з підписом документів (33%); електронний підпис не працював; система занадто  важка та незрозуміла; не стабільна робота «Електронного суду»; система (сайт) взагалі не працював та не відкривався.

На запитання «Якщо ви просили звільнити Вас від сплати судового збору, чи задовільнили Вашу заяву?»  респонденти надали наступні відповіді: не просили – 55%, не задовільнили заяву про звільнення від сплати судового збору – 4% та 41% опитуваних вказали, що суд задовільнив їх заяву про звільнення від сплати судового збору.

Таким чином, проведене дослідження дало можливість визначити найбільш актуальні виклики судової системи та правосуддя, які фактично є поза межами державного та судового впливу, зокрема це:

  • перебої з електропостачанням судових установ, що викликано масованими обстрілами, країною терористом, якою  Російська Федерація, об’єктів електричної інфраструктури України;
  • непоодинокі повітряні тривоги, адже відповідно до актуальних вказівок військово-політичного правління держави, під час повітряної тривоги, установи та організації повинні подбати про життя та здоров’я відвідувачів та працівників, шляхом доправлення громадян до найближчих укриттів, а за відсутності такої можливості, до залишення відповідних установ та організацій, для зменшення ризику опинитися в пастці у випадку повітряного удару по відповідних будівлях;

З метою розв’язання зазначених проблем пропонуємо діяти в наступних напрямках:

  1. провести інформаційно-роз’яснювальні заходи із залученням представників неурядових громадських організацій з навчання, щодо використання ЄСІТ «Електронний суд», а також участь в судових засіданнях в режимі відеоконференцзв’язку з використанням власних технічних засобів (ВКЗ);
  2. розробити спеціальний електронний ресурс з електронною аутентифікацією користувача, щодо отримання адрес судових установ, а також телефонних контактів суду, працівників апарату суду, помічників суддів та секретарів судових засідань.

Читати звіт повністю: Наслідки воєнних дій у сфері захисту прав людини, доступу до судової системи та правосуддя

Дослідження підготувала Громадська приймальня УГСПЛ у Хмельницькому.

Звіт підготовлено за фінансової підтримки чеської організації People in Need, у рамках ініціативи SOS Ukraine.  Зміст публікації не обов’язково збігається з їхньою позицією.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: