Навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право». Третє видання
Оновлений навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право» вже у доступі для використання! Зміст посібника оновлено...
12 August 2024
Українська Гельсінська спілка з прав людини провела вебінар «Як забезпечити права дитини в школі». Тренером виступив Олександр Войтенко – історик, співавтор платформи Stories that Move, співавтор та автор посібників з громадянської освіти та прав людини, історичної пам’яті, освітній експерт з прав людини Всеукраїнської освітньої програми «Розуміємо права людини» та експерт УГСПЛ.
Як забезпечити права дитини в школі на практиці? Основні рекомендації та поради дає Олександр Войтенко
Хартія з освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини, прийнята Кабінетом Міністрів Ради Європи (2010), визначає освіту з прав людини таким чином:
«Освіта з прав людини означає освіту, навчання, просвітницьку, інформаційну, практичну діяльність та активні дії, спрямовані на надання тому, хто навчається, знань, вмінь та навичок, а також формування моделей поведінки та ціннісного ставлення у плані розбудови та захисту універсальної культури прав людини в суспільстві задля підтримки та захисту прав людини та основних свобод».
Приєднання України до міжнародної системи з прав людини та ратифікація парламентом основних пактів та конвенцій, створили правове поле, яке базується на принципі верховенства права. Права та свободи людини стали рамковими умовами взаємодії держави та людини в Україні. Тобто, сучасна українська школа має діяти відповідно до гарантій прав людини, які забезпечуються державою.
Розбудова освітнього середовища має відповідати стандартам і принципам прав людини через пропагування освіти для демократичного громадянства і прав людини та формування компетентностей щодо розуміння прав людини, демократичних цінностей, механізмів їх захисту та підтримки в освітньому просторі.
У рамках проекту «Школа – територія прав людини», що реалізовувався всеукраїнською освітньою програмою «Розуміємо права людини», були сформульовані наступні завдання для шкіл, які прагнуть відповідати стандартам поваги до прав людини у освітньому просторі:
Що потрібно робити школі задля того, щоб права людини стали реальністю:
Досягнення цих цілей можливе за умови розуміння перш за все педагогічними колективами що ж таке права людини: які їх прояви в школі, які дії педагогів можуть розпізнаватися як надмірне втручання в те чи інше право та створення зрозумілої системи підтримки домагань та захисту своїх прав.
Наприклад, свободу вираження поглядів усі ми реалізуємо ледь не щодня – добираючи одяг, який підкреслює нашу ідентичність, висловлюючи свої думки з важливих питань, які стосуються життя колективу, створюючи стіннівку чи готуючи святкову програму чи перфоменс. І хоча ця свобода може бути обмежена, відповідно до закону, варто задуматися наскільки такі обмеження потрібні у демократичній спільноті.
Нам може не подобатися стаття з критикою педагогів в учнівській статті, проте, якщо вона не містить образ, варто розглядати її саме у контексті розвитку демократичних традицій спільноти.
Чи питання створення учнівських організацій, їхньої діяльності або ж проведення мирних зібрань – безпосередньо стосуються свободи мирних зібрань та асоціацій. Тож шкільне керівництво має з повагою ставитися до подібних ініціатив, бо вони навчають демократії в дії.
Неприпустимим є і неправомірне втручання в приватне та сімейне життя своїх вихованців. Таємниця медичних діагнозів учнів, їх приватні акаунти в соцмережах, особисті записи чи листування не можуть бути предметом обговорень у колективі.
Вчителеві сьогодні варто зануритися у права людини, щоб краще зрозуміти, де права людини «живуть у школі». Сьогодні є багато навчальних курсів, які допомагають педагогам у цьому. Так, наприклад, на платформі EdEra є курс «Права людини в освітньому просторі», створений ОБСЄ за підтримки МОН України, або ж курс «Людина та держава. Правила гри».
Важливим елементом навчання демократії є питання залучення учнів до процесу ухвалення рішень. Самоврядування в школі є одним із ключових показників можливості всіх учасників навчально-виховного процесу задовольняти свої потреби та реалізовувати й захищати свої права через діяльність різноманітних органів самоврядування в освітніх закладах, діяльність яких передбачена законодавством та нормативною базою самих шкіл.
Саме через участь учні та учениці на практиці можуть краще зрозуміти свої права та свободи, впливати на життя школи.
Індикаторами у цій сфері є:
Реагуючи на виклики війни, педагогам варто наголошувати на тому, що навіть у цей складний час, коли українці боронять незалежність, вони роблять це задля збереження та утвердження ідеалів демократії, цінностей, на які вона спирається – права та свободи людини.
Автор: Олександр Войтенко – історик, співавтор платформи Stories that Move, співавтор та автор посібників з громадянської освіти та прав людини, історичної пам’яті, освітній експерт з прав людини Всеукраїнської освітньої програми «Розуміємо права людини» та експерт УГСПЛ.
Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:
Facebook | Instagram | Telegram юридичний | Telegram з анонсами подій | Twitter | Youtube
Матеріал підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка впроваджується УГСПЛ.
Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та УГСПЛ.
У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 9 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Оновлений навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право» вже у доступі для використання! Зміст посібника оновлено...
12 August 2024
Євгенія Ус отримала поранення ніг 16 березня 2022 року, коли російські військові обстріляли її мікрорайон...
09 July 2024
Херсонець Олександр Д’яков відомий у місті своєю проукраїнською позицією: він виходив на місцевий Майдан під...
09 July 2024
Впродовж останніх 10 років збройні сили РФ скоювали міжнародні злочини на території Донецької, Луганської областей...
04 July 2024