Публікація

Пам’ятка для осіб, ув’язнених в місцях позбавлення волі, в умовах військового стану

УГСПЛ підготувала інструкцію для осіб, що перебувають в ізоляторах тимчасового тримання, слідчих ізоляторах, установах виконання покарань, гауптвахтах та дисциплінарному батальйоні, а також осіб, які перебувають у спеціальних палатах закладів охорони здоров’я та кімнатах для тимчасово затриманих військовослужбовців Збройних Сил України (далі – місця позбавлення волі).

1. У випадку, якщо поблизу місця позбавлення волі почався обстріл, ув’язнені мають дотримуватись загальних правили безпеки.

2. Якщо обстріл почався під час знаходження ув’язненого на вулиці, необхідно негайно лягти на землю, краще у канаву, яму, щільно притуліться до якогось виступу: бордюру, клумби, забору або до бетонної конструкції та накрити голову руками. Відкрийте рота – це запобігає контузії. Найчастіше причиною поранення є непряме влучання снаряду, а результат попадання уламків та вплив вибухової хвилі.

3. У випадку, якщо поблизу місця позбавлення волі починається обстріл, ув’язненим, які, в цей час, мають можливість вільного пересування по території місця позбавлення волі, необхідно переміститися в укриття. За відсутності укриття – в підвал. За відсутності підвалу – на перший поверх. Чим нижче – тим безпечніше.

4. Якщо ув’язнені знаходяться в зачиненій камері необхідно лежачи або сидячи притуліться до несучої стіни. Не треба стояти навпроти вікна. Найчастіше осколки потрапляють у приміщення через вікна. Необхідно накрити голову подушкою.

5. Чинне законодавство України, за загальним правилом, не передбачає звільнення від покарання у зв’язку із військовими діями.

6. Однак чинне законодавство містить можливість звільняти від покарання осіб які мають досвід бойових дій, а також інших осіб, що можуть ефективно боронити Україну. Ці особи мають право звернутися до адміністрації місця позбавлення волі із заявою про звільнення від відбування покарання із метою подальшого зарахування до лав Збройних сил України чи Територіальної Оборони. Адміністрація передає заяву до прокуратури. Прокурор подає до суду клопотання про звільнення від відбування покарання. Суд може задовольнити це клопотання і прийняти рішення про звільнення від відбування покарання із подальшим зарахуванням до лав Збройних сил України чи Територіальної Оборони. Це правило поширюється на місця позбавлення волі по всій території України, окрім окупованих в 2014 році територій.

7. Чинне законодавство передбачає можливість евакуації ув’язнених, що перебувають в місцях позбавлення волі розташованих виключно у місцевостях, наближених до районів бойових дій.

8. Чинне законодавство не передбачає можливість евакуації ув’язнених осіб, що перебувають в місцях позбавлення волі розташованих у місцевостях, не наближених до районів, де ведуться бойові дії.

9. Евакуації ув’язнених проводиться з місць позбавлення волі, що знаходяться в місцях проведення бойових дій в інші місця позбавлення волі в безпечних районах.

10. Рішення про проведення евакуації засуджених приймається відповідним військовим командуванням разом з військовими адміністраціями (у разі їх утворення).

11. Адміністрація колонії не має повноваження приймати рішення про евакуацію.

12. Але у випадку, якщо військове командування приймає рішення про евакуацію, заходи по підготовці і проведенню евакуації в кожному конкретному місці позбавлення волі виконує адміністрація цього місця позбавлення волі.

13. У випадку проведення евакуації, з метою запобігання непередбачуваних ситуації необхідно швидко виконувати розпорядження представників адміністрації.

14. У випадку обстрілу під час перевезення, необхідно чітко виконувати розпорядження охорони.

15. У випадку загибелі охорони необхідно звернутися до найближчого відділу поліції – це значно безпечніше ніж опинися без захисту в районі ведення бойових дій.

16.Під час військового стану продовжують дії норми Кримінального Кодексу, що регламентують умовно-дострокове звільнення від відбування покарання. Тобто ув’язнені мають право подавати клопотання про умовно-дострокове звільнення від відбування покарання, за відповідних умов, а суди мають право звільняти ув’язнених.

17. Також ув’язнені, за наявності відповідних захворювань, мають право подавати клопотання про звільнення від покарання за хворобою.

 

Матеріал підготовлено за підтримки програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. 

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: