«Крок, який Україна мала б зробити давно» – Павліченко про ратифікацію Римського статуту
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
4 травня 2023 року опублікована доповідь про порушення міжнародного гуманітарного права та права прав людини, воєнні злочини та злочини проти людяності, пов’язані з насильницьким переміщенням та/або депортацією українських дітей до Російської Федерації, підготовлена групою міжнародних експертів в рамках реалізації Московського механізму ОБСЄ (далі – Місія).
Над чим працювала місія, яких висновків дійшла та якими порушеннями супроводжувалися примусове переміщення та депортація українських дітей – проаналізувала Аксана Філіпішина, заступниця керівника аналітичного відділу Української Гельсінської спілки з прав людини.
Від початку повномасштабного воєнного вторгнення РФ на територію України 24 лютого 2022 року, країни-учасниці ОБСЄ втретє задіяли Московський механізм для фіксування масштабів порушень прав людини та міжнародного гуманітарного права в Україні з боку Росії.
Попередні місії (у березні та травні минулого року) досліджували питання, пов’язані із нападами на цивільне населення, медичні установи, зґвалтування, страти, мародерство з боку російських військових та примусовою депортацією мирного населення до Росії.
Ця Місія працювала над питанням депортації українських дітей на тлі порушень прав людини та гуманітарних наслідків російської агресії проти України через призму міжнародного гуманітарного права та міжнародного кримінального права та права прав людини.
Мета Місії полягала у зборі, узагальненні та аналізі інформації за вказаною темою з тим, щоб надати інформацію та напрацювати рекомендації ОБСЄ, а також національним, регіональним або міжнародним судам чи трибуналам, які мають або можуть мати в майбутньому юрисдикцію щодо воєнних злочинів та злочинів проти людяності, пов’язаних із насильницьким переміщенням дітей в межах частин території України, тимчасово контрольованої або окупованої Росією, та/або їх депортацією до Російської Федерації.
У звіті здебільшого зібрані факти та висновки, які базуються на раніше опублікованих звітах та доповідях, в т.ч. міжнародних організацій, із вказаного питання, онлайн-інтерв’ю та особистих інтерв’ю з представниками міжнародних організацій та неурядових організацій, правозахисниками, науковцями, представниками юридичної професії та журналістами; а також інтерв’ю з потерпілими та свідками.
Українська Гельсінська Спілка з прав людини була однією із вказаних організацій, чиї експерти надавали інформацію та інтерв’ю в рамках підготовки звіту Московського механізму.
Нагадаємо, що 17 березня 2023 року Міжнародний кримінальний суд (МКС) оголосив про видачу ордерів на арешт президента Російської Федерації Володимира Путіна та Уповноваженої з прав дитини при президенті Російської Федерації – Марії Львової-Бєлової. Обидві особи обвинувачуються у скоєнні двох воєнних злочинів, а саме у незаконному переміщенні та незаконній депортації дітей (за статтею 8(2) підпункти a), b) Римського статуту).
Як зазначено у звіті, Місія зосередилася на випадках недобровільного переміщення (примусового переміщення та/або депортації) дітей з районів, в яких вони перебувають на законних підставах, в інші райони або в межах території однієї держави, або через кордон на територію іншої держави.
Експерти наголосили, що під недобровільним переміщенням вважається таке переміщення, якщо:
При цьому недобровільне переміщення завжди включає елемент примусу, але цей елемент не обов’язково передбачає застосування фізичної або іншої сили і може означати відсутність справжнього вибору жертви щодо її переміщення. В такому випадку також немає значення, чи є переміщення постійним або тимчасовим за своєю природою.
За результатами моніторингу ситуації Місія дійшла таких висновків:
Таким чином кількість дітей, переміщених на тимчасово окуповані території або на територію Російської Федерації, залишається спірною, але і Російська Федерація, і Україна називають цифри в сотні тисяч дітей, включаючи як дітей з батьками або іншими законними опікунами, так і дітей без них.
Таким чином Місія встановила численні порушення міжнародного гуманітарного права, міжнародного кримінального права та міжнародного права прав людини, зокрема:
– Женевської конвенції про захист цивільного населення під час війни та Додаткового протоколу І (1977 р.) до неї, що стосується захисту жертв міжнародних збройних конфліктів;
– Римського статуту;
– Конвенції ООН про права дитини та Факультативного протоколу до неї щодо участі дітей у збройних конфліктах.
Узагальнюючий висновок можна сформулювати таким чином: Місія встановила, що примусове переміщення та/або депортація українських дітей на тимчасово окуповані території та на територію Російської Федерації супроводжувалися, починаючи з 2014 року, і продовжують супроводжуватися різними порушеннями Міжнародного гуманітарного права та міжнародного права прав людини.
У доповіді також викладено достовірні докази того, що деякі з цих порушень, за умови встановлення відповідальних осіб, можуть становити воєнні злочини та злочини проти людяності, що є порушенням міжнародного кримінального права.
З метою розв’язання ситуації і сприяння поверненню українських дітей, Місія надала рекомендації Російській Федерації, Україні, а також іншим державам та міжнародним організаціям.
Місія вважає за можливе використати наявні міжнародно-правові механізми, в т.ч. передбачені Женевською конвенцією про захист прав цивільного населення під час війни – залучення до процесу держави-покровительки, використання мандату Міжнародного Комітету Червоного Хрест, Ради ООН з прав людини тощо.
Механізми відповідальності: національна система України, Європейський суд з прав людини, Міжнародний кримінальний суд, а також інші механізми, утворені в рамках наявного повномасштабного вторгнення РФ на територію України, в т.ч. завдяки діяльності Комісії із встановлення фактів.
Як приклад можна нагадати про Міжнародний трибунал для колишньої Югославії, створений в 1993 році з метою переслідування осіб, відповідальних за тяжкі порушення міжнародного гуманітарного права на території колишньої Югославії. Це та сама «Гаага» про яку говориться зараз. Цей трибунал став наслідком застосування саме Московського механізму в 1992 році у відношенні подій на території Хорватії і Боснії.
Своєю чергою Українська Гельсінська спілка з прав людини продовжує сприяти належній фіксації та збору інформації про злочини РФ в Україні з метою подальшого притягнення до відповідальних усіх, хто причетний до їх вчинення.
Аксана Філіпішина, заступниця керівника аналітичного відділу Української Гельсінської спілки з прав людини
Дана публікація стала можливою завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.
Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та УГСПЛ.
У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
Оновлений навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право» вже у доступі для використання! Зміст посібника оновлено...
12 August 2024
Родина Марії (ім’я змінене) з Маріуполя була на обліку у місцевих соцслужбах як така, що...
08 August 2024
Ще влітку минулого року житель Одещини звернувся до територіального центру комплектування та соціальної підтримки із...
07 August 2024