«Крок, який Україна мала б зробити давно» – Павліченко про ратифікацію Римського статуту
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
З початком окупації Російською Федерацією території Донбасу і Криму перед Україною постало питання виплати пенсій пенсіонерам, що проживають на окупованих територіях, а також внутрішньо-переміщеним особам, що є пенсіонерами. Ще з 2014 року ця категорія осіб стикалася з великими проблемами при отриманні пенсій.
В червні 2016 року, КМУ ще більше ускладнив порядок отримання пенсій для ВПО. 8 червня 2016 року КМУ прийняв низку нормативних актів, які унеможливлюють отримання як пенсій для ВПО – пенсіонерів так і матеріальної допомоги ВПО якщо така особа не пройшла перевірку. Суть перевірки полягає в тому, що представники органів соціального захисту, чи інших органів влади, чи установ, приходять до переселенців додому і складають акт, яким засвідчується факт наявності особи за зареєстрованим місцем перебування. За відсутності переселенця за місцем свого зареєстрованого перебування, ВПО позбавляється права на отримання пенсії (для пенсіонерів) і матеріальної допомоги ВПО.
Прийняття наведених нормативних актів призвело до обурення серед ВПО і громадських активістів, з огляду на очевидну протиправність цих постанов КМУ. Наведені нормативні акти фактично унеможливили пересування переселенців Україною, прикріпили переселенців до місця свого перебування і зробили неможливим перебування за кордоном. Багато переселенців – пенсіонерів було позбавленко пенсій, які вони заробили своєю багаторічною працею, оплачуючи кошти в Пенсійний фонд України.
Більш того, в звіті Управління Верховного комісара ООН з прав людини, опублікованого 15 вересня 2016 року, наголошено на необхідність скасувати положення, що зв’язує реєстрацію ВПО і соціальні виплати, які не мають відношення до ситуації з ВПО, в тому числі, і пенсії. П.п.l) п.208 вищенаведеного звіту містять наступні рекомендації, цитую: «Органи влади мають змінити нещодавно запроваджену систему здійснення перевірок за місцем фактичного проживання ВПО, щоб забезпечити право ВПО на свободу пересування та вільний вибір місця проживання».
ПАРЕ своєю резолюцією від 12.10.2016 року закликала українську владу спростити, наскільки це можливо, повсякденне життя жителів непідконтрольних територій і переміщених осіб з цих районів за рахунок скорочення адміністративних процедур щодо доступу до виплати пенсій і соціальної допомоги.
З оглядку на вищенаведене, представники Громадської організації «Громадський комітет захисту конституційних праві і свобод громадян», який є членом Української Гельсінської спілки з прав людини, подали до суду позов від імені ВПО, пенсіонера, голови Громадського комітету захисту конституційних праві і свобод громадян, колишнього голови Української Гельсінської спілки з прав людини – Миколи Козирева, про визнання незаконними положень постанови КМУ, яка зобов’язує проводити перевірки ВПО. Представляв інтереси позивача адвокат Євген Чекарьов.
Позивач просив суд, визнати незаконними і такими, що не відповідають правовому акту вищої юридичної сили:
– порядок здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування, затверджений Постановою КМУ від 8 червня 2016 р. № 365;
– п.п. 7,8,9, 13 Порядку призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, затвердженого Постановою КМУ від 8 червня 2016 р. № 365;
– абз.10 п. 1 Постанови КМУ Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 5 листопада 2014 р. № 637.
Окружний адміністративний суд міста Києва, своєю постановою від 26 червня 2017 року задовольнив позов і скасував нормативні акти КМУ, що зобов’язують ВПО проходити перевірки. Проте КМУ подало апеляційну скаргу на вищенаведене рішення.
Своєю постановою від 04 липня 2018 року Київський апеляційний адміністративний суд залишив апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції – без змін. Рішення апеляційного суду набрало законної сили.
З огляду на вимоги ч.2 ст.19 Конституції України, це означає, що а ні органи соціального захисту населення, а ні інші органи влади, місцевого самоврядування, а ні будь які установи, організації, підприємства, починаючи з 05 липня 2018 року не мають права проводити перевірки переселенців.
Євген Чекарьов, юрист Центру Стратегічних справ УГСПЛ
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
Ще влітку минулого року житель Одещини звернувся до територіального центру комплектування та соціальної підтримки із...
07 August 2024
Правозахисні організації закликають дотримуватися норм міжнародного права у питаннях пошуку інструментів для звільнення цивільних громадян,...
31 July 2024
22 червня 2024 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України...
29 July 2024