Навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право». Третє видання
Оновлений навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право» вже у доступі для використання! Зміст посібника оновлено...
12 August 2024
Одними з основних складових моніторингу стали аналіз шкільної атмосфери, оцінка якості навчальних матеріалів та компетентності вчителів. Розробники моніторингу наголосили, що не тільки підручники та методики, але й сама атмосфера не дозволяє досягати цілей освіти з прав людини у більшості українських шкіл. За словами Сергія Бурова, голови правління «Освітнього дому прав людини в Чернігові», школи є середовищем, в якому часто порушуються права дитини, відбувається фізичне та психологічне насильство.
«Учні стикаються у школі з численними порушеннями і як жертви, і як свідки, що є негативним досвідом для почуття власної гідності та поваги до інших», — констатував він.
В цій ситуації важливою є роль батьків, які створюють онлайн-майданчики для обговорення порушень прав дітей у школах.
«У спеціалізованих групах у Фейсбуці піднімається багато тем, які не піднімались раніше, до яких вчителі не готові. Те, що батьки у публічному просторі розповідають про порушення школою прав дітей, дозволило сформувати перелік цих порушень», — підсумувала Ірина Костюк, методистка кабінету розвитку освіти Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, експертка програми «Розуміємо права людини».
Вона акцентувала на тому, що головною перешкодою в процесі наскрізного викладання прав людини в школах є побутове, профанаційне розуміння прав людини самими педагогами, які не вміють читати законодавство та й досі міркують в межах патерналістської системи «приедет барин — барин нас рассудит». Тому, на її думку, одним з найважливіших напрямків реформування має стати якісна підготовка вчителів.
Також, за словами експертки, в зміст концепції педагогічної освіти слід закласти вимогу громадянської компетентності вчителів: «Потрібно, щоб вчитель не терпів приниження. Щоб міг захистити свою професійну гідність в ситуаціях, коли посеред уроку приходить директор і починає його сварити».
Втім, самі вчителі вважають, що в наявних дисциплінах права людини викладаються загалом задовільно або ж цілком добре. Про це йдеться в соціологічному опитуванні «Права людини в школі: що думають вчителі», презентованому Тетяною Печончик, головою Центру інформації про права людини. Як незадовільний або цілком поганий рівень викладання прав людини в школі оцінили менше 1/5 респондентів.
Невтішною є й ситуація з якістю підручників. Як повідомила Олександра Козорог, координаторка з формальної освіти Всеукраїнської освітньої програми «Розуміємо права Людини» УГСПЛ, вони не реалізують потенціалу освіти в сфері прав людини у повному змісті, або роблять це фрагментарно, некоректно і з помилками.
«На думку Володимира Яворського, який досліджував підручники в курсі „Суспільствознавство“, всі вони подають викривлене пояснення пов’язаних із правами людини понять, а також мають суттєві недоліки щодо впровадження освіти в цій сфері», — цитує експерта Олександра Козорог. Вона уточнила, що щонайменше — підручники послуговуються некоректною мовою та поширюють стереотипи та навела приклади з підручників для учнів молодших класів.
Володимир Селіваненко, координатор освітніх програм Amnesty International в Україні, запевнив, що вже з наступного року всі навчальні матеріали проходитимуть антидискримінаційну експертизу. А правам людини навчатимуть з першого класу. Адже вже у 2018 році мають бути впроваджені Державні стандарти в сфері освіти з прав людини, розроблені Міністерством освіти в межах концепції Нової української школи.
Експерти також запропонували низку рекомендацій щодо удосконалення навчальних програм. Зокрема, для Міністерства освіти та науки, а також інших структурних підрозділів, які відповідають за загальну середню освіту:
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Оновлений навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право» вже у доступі для використання! Зміст посібника оновлено...
12 August 2024
Євгенія Ус отримала поранення ніг 16 березня 2022 року, коли російські військові обстріляли її мікрорайон...
09 July 2024
Херсонець Олександр Д’яков відомий у місті своєю проукраїнською позицією: він виходив на місцевий Майдан під...
09 July 2024
Впродовж останніх 10 років збройні сили РФ скоювали міжнародні злочини на території Донецької, Луганської областей...
04 July 2024