«Крок, який Україна мала б зробити давно» – Павліченко про ратифікацію Римського статуту
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
У попередньому матеріалі – Як деколонізувати Крим? Міжнародно-правовий аспект відновлення демографічного складу населення було розглянуто можливість видворення нелегальних мігрантів (якими є більшість громадян Росії) із території Кримського півострова. Це є суверенним правом України та дозволить вирішити одну з найбільших загроз національній безпеці, якою є незаконне перебування сотень тисяч громадян Росії в окупованому Криму. Процедуру видворення, ризики та нюанси проаналізував Владислав Мірошниченко, аналітик Української Гельсінської спілки з прав людини.
Процедура примусового видворення іноземців вже зараз існує в українському законодавстві. Вона регулюється Законом України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» та Наказом Міністерства внутрішніх справ України, Адміністрації Державної прикордонної служби України, Служби безпеки України від 23.04.2012 № 353/271/150. Але виписані у цих актах процедури не передбачають врегулювання окремих унікальних випадків колонізації окупованої території іноземною державою.
Ситуація в окупованому Криму має прикру особливість — внаслідок нинішнього етапу російської колонізації Криму, на півострові з 2014 року незаконно оселилися, за різними оцінками, до 800 000 громадян Росії. Навіть у тому випадку, якщо більшість із них самостійно покинуть територію півострова у процесі деокупації, сотні тисяч росіян можуть прийняти рішення залишитися. Тому застосування процедури примусового видворення на території деокупованого Кримського півострова щодо тисяч осіб одночасно може бути надзвичайно проблематичним. І ось кілька вагомих причин:
Вищеперелічених причин достатньо для розуміння того, що примусове видворення нелегальних мігрантів із території Криму за існуючою процедурою не є оптимальним варіантом і несе багато ризиків. Саме тому необхідно передбачити особливу процедуру видворення громадян Росії з Криму, що дозволило би зробити цей процес максимально швидким, ефективним і з уникненням порушення прав людини.
При цьому, надзвичайно важливим є дотримання букви та духу міжнародного права, яке Україна має поважати з юридичної та моральної точок зору. Йдеться про такі вимоги щодо захисту прав нелегальних мігрантів під час їх видворення:
Беручи до уваги вищезазначені вимоги щодо видворення нелегальних мігрантів, можна запропонувати загальну рамку для видворення з території деокупованого Криму іноземців, які незаконно там перебуватимуть. Перш за все, процедура видворення має бути комплексною і складатися з багатьох елементів. По-друге, цей процес буде безпосередньо пов’язаний зі швидкістю відновлення української влади на території півострова. Отже, комплексна процедура видворення нелегальних мігрантів може виглядати наступним чином:
1. На першому етапі варто передбачити можливість добровільного повернення громадян Росії на територію Російської Федерації. Така процедура вже передбачена українським законодавством та визначена Порядком провадження за заявами іноземців та осіб без громадянства про добровільне повернення. Важливо максимально поширити серед мешканців Криму інформацію про можливість добровільного повернення та відсутність можливості уникнути примусового видворення в іншому разі. Строк добровільного повернення може складати до 60 днів. Необхідно передбачити можливість подання онлайн-заяви на добровільне повернення, зменшивши навантаження на органи влади. Важливим також є врегулювання питань, які будуть ключовими для нелегальних мігрантів під час прийняття рішення щодо добровільного виїзду, перш за все – майнових питань. Щодо кожної особи, яка виявила бажання добровільно повернутися проводиться перевірка на питання її причетності до вчинення воєнних та інших злочинів.
Протягом дії процедури добровільного повернення нелегальних мігрантів важливо провести ідентифікацію всіх іноземців, які незаконно перебувають на території півострова, а також відновити повноцінну діяльність судової та виконавчої влади, що буде важливим на наступних етапах видворення.
2. Щодо іноземців, які не скористаються можливістю добровільного повернення, застосовується процедура примусового повернення. Тобто, за рішенням ДМС або СБУ протягом, наприклад, 14 днів такі особи самостійно зобов’язані покинути територію України. Рішення про примусове повернення може бути оскаржено у суді, а розгляд справи має відбуватися за спрощеною процедурою та, ймовірно, згідно з провадженням у зразкових справах, якщо буде прийняте відповідне рішення Верховного Суду.
3. Якщо протягом 14 днів, які були передбачені для примусового повернення, окремі іноземці залишилися на територій України, щодо них застосовується механізм примусового видворення. Така процедура передбачає затримання особи та її фізичне видворення за межі України. На цей момент рішення щодо примусового видворення іноземців може прийняти лише суд. Але, з метою ефективнішого та швидшого видворення громадян Росії з Криму, варто розглянути варіант запровадження адміністративної процедури. Змінена процедура полягатиме в тому, що рішення про примусове видворення прийматиме не суд, а ДМС або СБУ з можливістю оскарження цього рішення в судовому порядку. Це дозволить пришвидшити процедуру шляхом зменшення навантаження на судову владу. У випадку оскарження рішення щодо примусового видворення, іноземець утримується в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства до прийняття рішення судом.
4. На всіх етапах видворення нелегальних мігрантів необхідно залучати представників ООН, міжнародних організацій, НГО та інших держав для моніторингу процесу видворення. Це дозволить, по-перше, продемонструвати міжнародній спільноті, що видворення нелегальних мігрантів здійснюється на законних підставах і з відповідними правовими гарантіями, а по-друге – спростувати будь-які закиди у бік України щодо «депортації» цивільних та масових порушень прав людини.
5. Відкритим питанням залишається можливість залучення до цього процесу Російської Федерації, що змогло би спростити та пришвидшити процес видворення. Проте, немає жодних підстав вважати, що нинішня російська влада погодиться сприяти Україні у цьому. Натомість мінімально необхідним залишатиметься узгодження шляхів і пунктів пропуску на державному кордоні через які відбуватиметься виїзд громадян Росії, а також їх прийняття на території Росії.
Автор: Мірошниченко Владислав, аналітик УГСПЛ
Дана публікація стала можливою завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.
Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та УГСПЛ.
У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
Оновлений навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право» вже у доступі для використання! Зміст посібника оновлено...
12 August 2024
Родина Марії (ім’я змінене) з Маріуполя була на обліку у місцевих соцслужбах як така, що...
08 August 2024
Ще влітку минулого року житель Одещини звернувся до територіального центру комплектування та соціальної підтримки із...
07 August 2024