Публікація

Як одеситам отримати допомогу на відновлення житла, яке пошкодили російські обстріли?

Унаслідок збройної агресії Росії багато населених пунктів України зазнали масованих обстрілів. Від ворожих ракет постраждало й місто Одеса. Адвокатка та юрист приймальні Української Гельсінської спілки з прав людини в м. Одеса Юлія Лісова і Артем Таукач розповіли про чинний порядок отримання грошової компенсації за зруйноване житло внаслідок збройної агресії та зробили огляд законопроєктів у цій сфері.

Наслідки атаки на Одесу 14 червня. Фото: ОК “Південь”

Хто має право на компенсацію?

23 лютого 2023 року Верховна Рада України прийняла Закон України № 2923-IX «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України».

Згідно з ним, право на компенсацію мають громадяни України, які є:

  • власниками пошкоджених або знищених об’єктів нерухомого майна;
  • замовниками будівництва;
  • власниками спеціального майнового права на неподільні житлові об’єкти незавершеного будівництва, майбутні об’єкти житлової нерухомості або особами, які сплатили часткову ціну такого об’єкта та на користь яких зареєстровано обтяження речових прав на такий об’єкт відповідно до Закону України «Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому»;
  • особами, які здійснили інвестування/фінансування будівництва об’єктів будівництва, щодо яких отримано право на виконання будівельних робіт до набрання чинності Законом України «Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому»;
  • членами житлово-будівельних (житлових) кооперативів, які викупили квартиру, інше житлове приміщення в будівлі, будинок садибного типу, садовий або дачний будинок кооперативу, але не оформили право власності на нього;
  • спадкоємцями вищезазначених осіб.

Як отримати компенсацію?

Щоб отримати компенсацію, необхідно звернутися із заявою про надання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна до комісії, уповноваженої розглядати заяви про надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна на відповідній території.

  1. в електронній формі – засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (програма єВідновлення);
  2. у паперовій формі – через центр надання адміністративних послуг, орган соціального захисту населення або нотаріуса.

До заяви про надання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна мають бути додані наступні документи:

  1. щодо знищеного об’єкта нерухомого майна – копія документа, що підтверджує право власності на об’єкт нерухомого майна;
  2. щодо знищеного об’єкта будівництва – копія документа, що підтверджує право на виконання будівельних робіт, у разі якщо в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва відсутні відомості про право на виконання будівельних робіт;
  3. щодо знищеного об’єкта будівництва, у разі якщо отримувачем компенсації є особа, відмінна від замовника будівництва:
    • копія договору або іншого документа, що підтверджує придбання неподільного об’єкта незавершеного будівництва/майбутнього об’єкта нерухомості, та документ, що підтверджує сплату грошових коштів за такий об’єкт;
    • копія договору або іншого документа, що підтверджує інвестування/фінансування будівництва об’єкта, та документ, що підтверджує сплату грошових коштів за такий об’єкт;
  4. щодо знищеного об’єкта нерухомого майна членів житлово-будівельних кооперативів, які викупили об’єкт нерухомого майна, але не оформили право власності на нього, – копія документа, що підтверджує, що громадянин України є членом житлово-будівельного кооперативу та викупив такий об’єкт, сплативши за нього повну вартість;
  5. копія свідоцтва про право на спадщину щодо компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна – у разі подання заяви спадкоємцем особи;
  6. копія документа, що підтверджує пріоритетне право на отримання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна, – у разі наявності пріоритетного права на отримання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна;
  7. документи (матеріали фото- і відеофіксації) об’єкта нерухомого майна до та після знищення.

Компенсація за знищений об’єкт нерухомого майна надається двома способами.

Перший передбачає надання грошових коштів шляхом їх перерахування на поточний рахунок отримувача компенсації із спеціальним режимом використання для фінансування будівництва будинку садибного типу, садового або дачного будинку. Такий рахунок відкривається на ім’я отримувача компенсації. Порядок відкриття та ведення таких рахунків визначається Національним банком України.

Другий передбачає фінансування придбання квартири, іншого житлового приміщення, будинку садибного типу, садового або дачного будинку (у тому числі фінансування придбання такого приміщення/будинку, що буде споруджений у майбутньому, або інвестування/фінансування його будівництва) з використанням житлового сертифіката.

Ілюстративне фото. Джерело: depositphotos.com

Компенсація за пошкоджений об’єкт нерухомого майна надається шляхом виконання робіт, пов’язаних з будівництвом, на пошкодженому об’єкті нерухомого майна з метою його відновлення (у тому числі розроблення проєктної документації на будівництво, проведення її експертизи, виконання будівельних робіт) та/або надання будівельної продукції для виконання таких робіт.

Окрім державної допомоги на відновлення житла, пошкодженого внаслідок агресії рф, існують програми допомоги від органів місцевого самоврядування міста Одеси.

Алгоритм дій для отримання допомоги для відновлення житла, яке має незначні пошкодження рахунок міського бюджету

Для отримання матеріальної допомоги/компенсації на проведення ремонтів, необхідно надати пакет документів до районної адміністрації:

  1. Заява від власника або зареєстрованої особи
  2. Акт обстеження (заповнений та підписаний спільно представниками ОСББ або керуючої компанії вашого будинку)
  3. Копія паспорта та податкового коду
  4. Копія правовстановлюючих документів на квартиру
  5. Роздруковані чорно-білі фото усіх пошкоджень.

У разі, якщо право власності на квартиру зареєстроване до 2004 року, потрібно звернутися до державного реєстратора при органі місцевого самоврядування, який внесе дані до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, якщо вони не були внесені. За відсутності даних про нерухомість в реєстрі чи архівних складових державний реєстратор самостійно направить запит до КП «БТІ» ОМР для підтвердження права власності.

До реєстратора потрібно йти з готовим пакетом документів:

  • паспорт;
  • номер платника податків;
  • правовстановлюючі документи щодо об’єкта нерухомого майна (свідоцтво про право власності, видане нотаріусом, свідоцтво про право на спадщину, свідоцтво про придбання майна тощо) або їхні копії;
  • технічний паспорт на квартиру, внесений до Єдиної електронної системи у сфері будівництва.

Якщо правовстановлюючі документи у вас у наявності частково, ви можете звернутися до нотаріуса або державного реєстратора для їх відновлення в повному обсязі. Для категорії громадян, які не мають жодних документів, право власності буде визначатися у судовому порядку.

Ілюстративне фото. Джерело: depositphotos.com

У випадку реєстрації квартири до 2004 року та необхідності виготовлення безкоштовного технічного паспорта для отримання матеріальної допомоги/компенсації на проведення ремонтів, ви можете самостійно звернутись до КП «БТІ» ОМР» з наступними документами:

  • заява;
  • ксерокопія паспорта (1,2 сторінки та прописка) та РНОКПП;
  • ксерокопія правовстановлюючого документу;
  • ксерокопія старого технічного паспорта (при наявності)

Вказані документи необхідно надати представниками КП «БТІ» ОМР за наступними адресами:

мешканці Пересипського районну – проспект Добровольського, 106 (ЦНАП), 1 поверх;

мешканці Київського районну – вул. Косовська, 2Д (ЦНАП)/ вул. Черняховського, 6, 1 поверх;

мешканці Приморського районну – вул. Черняховського, 6, 1 поверх;

мешканці Хаджибейського району – вул. Косовська, 2Д (ЦНАП), 1 поверх.

Контактні телефони КП «БТІ» ОМР у разі виникнення додаткових питань: (048) 737 – 80- 55 , (048) 701 – 17 – 80.

Які законопроєкти щодо компенсації збитків готуються зараз?

Водночас Україні нині потрібні закони, які мають відповідати на всі виклики часу та покривати всі можливі наслідки збройної агресії рф.

У зв’язку з цим Верховною Радою зареєстровані законопроєкти щодо відшкодування шкоди, завданої внаслідок збройної агресії російської федерації, а саме:

– законопроєкт №7385 від 17 травня 2022 року «Про відшкодування шкоди завданої потерпілому внаслідок збройної агресії Російської Федерації» (далі – законопроєкт №7385);

– законопроєкт №7520 від 05 липня 2022 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення розгляду окремих категорій судових справ у зв’язку зі збройною агресією російської федерації» (далі – законопроєкт №7520)  та два альтернативні до нього законопроєкти:

  • №7520-1 від 18 липня 2022 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо судового розгляду справ про відшкодування шкоди, завданої внаслідок збройної агресії проти України» (далі – законопроєкт 7520-1);
  • №7520-2 від 19 липня 2022 року «Про обмеження імунітету іноземних держав та їх посадових і службових осіб від пред’явлення позовів та стягнення шкоди завданої на території України смертю або ушкодженням здоров’я, а також шкоди, завданої майну внаслідок збройної агресії, тимчасової окупації території України, інших дій чи бездіяльності» (далі – законопроєкт 7520-2).

Законопроєкт №7385

Із основних нововведень пропонується:

  • вести Реєстр потерпілих внаслідок збройної агресії та створення Фонду відшкодування шкоди, завданої потерпілій особі внаслідок збройної агресії рф, який буде здійснювати виплату, завданої потерпілій шкоди. Пропонується, що вказаний Фонд буде органом, який здійснюватиме керівництво та управління системою відшкодування шкоди особам, він має бути цілком самостійним і незалежним в межах своєї компетенції без можливості впливу сторонніх осіб.
  • має застосовуватись з метою повного відшкодування майнових та немайнових прав потерпілих з 20 лютого 2014 року (що цим законопроєктом визначається як дата початку збройної агресії).
  • пропонується здійснювати відшкодування потерпілій особі/її представникам/її спадкоємцям шляхом перерахування грошових коштів. З точки зору привабливості обраного законопроєктом способу захисту – це найбільш прийнятний спосіб, аніж, наприклад, фінансування будівельних робіт, як це передбачено для пошкодженого нерухомого майна, або видача житлового сертифіката за знищену, наприклад, квартиру за Законом №2923.
  • передбачення права на відшкодування шкоди, заподіяної здоров’ю потерпілого або в разі його смерті.
  • право на відшкодування шкоди, заподіяної фізичній особі, яка була вимушена залишити або покинути своє місце проживання (ВПО).

Стосовно законопроєкту вже підготовлений експертний висновок Міністерства фінансів України, в якому вказано на неможливість його прийняття у зв’язку з фактичним дублюванням функцій різних фондів і подвійного відшкодування за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна. Запропоновані законопроєктом напрями відшкодування шкоди, завданої потерпілій особі внаслідок збройної агресії рф, вже реалізуються в межах спеціальних державних програм на підставі відповідних законодавчих актів або рішень Кабінету Міністрів України, що не враховано в законопроєкті.

Законопроєкт №7520 та альтернативні йому

Вказані законопроєкти пропонують потерпілим особам звертатись до національних судів за захистом своїх порушених прав.

Метою законопроєкту №7520 є вдосконалити законодавство України щодо розгляду судами справ про захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб та/або юридичних осіб у зв’язку із збройною агресією рф, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією території України. Зважаючи на вчинення рф численних воєнних злочинів та їхній характер, очікується збільшення кількості звернень до суду з приводу відшкодування рф завданих збитків. Частиною 1 ст. 79 Закону України від 23.06.2005 № 2709-IV «Про міжнародне приватне право» закріплений абсолютний юрисдикційний імунітет іноземних держав, що унеможливлює розгляд українськими судами будь-яких позовів до рф без її згоди. Законопроєктом, зокрема, передбачається:

  • закріплення предметної юрисдикції загальних судів щодо розгляду справ за позовами про захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб та/або юридичних осіб;
  • закріплення предметної юрисдикції господарських судів, в яких сторонами є лише юридичні особи, фізичні особи-підприємці та/або рф;
  • непоширення виключної підсудності на цю категорію справ;
  • закріплення відсутності судового імунітету рф у цій категорії справ;
  • надання можливості вжиття заходів забезпечення позову щодо майна, яке належить рф чи пов’язаним з нею особами, яке знаходиться на території України;
  • особливості судового провадження, доказування та повідомлення учасників/ць у цій категорії справ;
  • звільнення позивачів/ок від сплати судового збору у даній категорії справ.

Вищевказані законопроєкти містять важливі законодавчі зміни і, після усунення законодавчих колізій, у разі їх прийняття у постраждалих від зброїної агресії рф буде більший спектр механізмів та можливостей для захисту своїх конституційних прав.


Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:

Facebook | Instagram | Telegram юридичний | Telegram з анонсами подій Twitter Youtube


Нагадуємо, що мережа громадських приймалень УГСПЛ надає юридичну допомогу постраждалим унаслідок війни Росії проти України, за підтримки Програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. Ми працюємо у 18 областях країни. Щоби дізнатися наші контакти, натисніть ТУТ


Дана публікація стала можливою завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.

Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та УГСПЛ.

У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 9 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: