«Крок, який Україна мала б зробити давно» – Павліченко про ратифікацію Римського статуту
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
З початку повномасштабного вторгнення ініціатива «Трибунал для Путіна» зафіксувала понад 40 тисяч подій ймовірних воєнних злочинів, скоєних в Україні. Реальна ж кількість випадків може бути й вищою. Ці злочини повинні бути розслідувані, а винні притягнуті до відповідальності. Але чи можливо судити воєнних злочинців за їхньої відсутності – Одеська приймальня Української Гельсінської спілки з прав людини підготувала роз’яснення цього питання.
Під час збройних конфліктів починає діяти міжнародне гуманітарне право, яке передбачає правила ведення війни та полегшення страждань жертв війни. Однак трапляються випадки, коли вчиняються воєнні злочини. За законодавством України, притягнення до відповідальності за скоєння воєнних злочинів здійснюється за статтею 438 Кримінального кодексу (далі КК) «Порушення законів та методів війни»: «жорстоке поводження з військовополоненими або цивільним населенням, вигнання цивільного населення для примусових робіт, розграбування національних цінностей на окупованій території, застосування засобів ведення війни, заборонених міжнародним правом, інші порушення законів та звичаїв війни, що передбачені міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, а також віддання наказу про вчинення таких дій».
Притягнення воєнних злочинців до відповідальності у деяких випадках може відбуватися заочно, за їхньої відсутності. Така процедура називається спеціальним провадженням, або провадженням in absentia. Провадження in absentia є важливим інструментом для притягнення відповідальних за воєнні злочини до судової відповідальності, але воно повинне здійснюватися з урахуванням прав підозрюваного та обвинуваченого та відповідних процедур.
Згідно з частиною 2 статті 297-1 КПК, таке спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді у кримінальному провадженні щодо злочинів, передбачених, наприклад, статтею 438 Кримінального кодексу, у тому числі злочину, вчиненого підозрюваним, стосовно якого уповноваженим органом прийнято рішення про передачу його для обміну як військовополоненого та такий обмін відбувся.
Здійснення спеціального досудового розслідування також допускається, коли обвинувачений:
1) переховується на тимчасово окупованій території України,
2) переховується на території держави-агресора з метою ухилення від кримінальної відповідальності,
3) оголошений в міжнародний розшук.
Згідно з частиною 3 статті 297-1 КПК, якщо у кримінальному провадженні повідомлено про підозру декільком особам, слідчий, прокурор вправі звернутися до слідчого судді із клопотанням про здійснення спеціального досудового розслідування лише стосовно таких підозрюваних.
Так, правоохоронні органи та суд мають зробити достатні спроби для повідомлення підозрюваного або обвинуваченого про те, що відносно нього розслідується або розглядається справа. Це здійснюється згідно статті частині 1 статті 297-5 Кримінального процесуального кодексу:
Рада адвокатів затвердила роз’яснення щодо участі адвокатів у кримінальних провадженнях за відсутності підозрюваного, обвинуваченого. Суть наступна:
Важливою гарантією є можливість оскарження вироку, постановленого в кримінальному провадженні in absentia, у загальному порядку.
Вирок може бути оскаржений в апеляційному порядку до апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Вирок, якщо інше не передбачено КПК, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги вирок, якщо його не скасовано, набирає законної сили після прийняття рішення судом апеляційної інстанції.
Апеляційний суд може поновити строк для подачі відповідної скарги за умови надання підтвердження наявності поважних причин його пропуску.
Підсумовуючи вище викладене, можна зробити висновок, відповідаючи також на головне питання статті: так, судити воєнних злочинців за їхньої відсутності є можливим, хоча і доволі складним. Законодавство передбачає це у вигляді, як вже зазначалось, спеціального досудового розслідування та спеціального судового розгляду in absentia.
Незважаючи на те, що фізично обвинуваченого не судять, розгляд таких справ все одно важливий. Вони дозволяють фіксувати факти скоєння злочинів. Вони говорять про те, що Україна виконує свої міжнародні зобов’язання, дають шанс на відновлення прав потерпілих та створюють умови й підстави, за яких у майбутньому воєнні злочинці понесуть покарання вже реально, оскільки здійснюються заходи з їхнього пошуку та затримання.
До того ж, in absentia дозволяє не зупиняти судове провадження через відсутність обвинуваченого у судовій залі, однак при цьому залишає всю повноту прав для нього. Наприклад, подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції.
Практики та науковці обговорюють, що ця процедура потребує удосконалення, проте сама концепція і розуміння того, що заочний розгляд справи існує і працює, вже надає впевненість у тому, що обвинувачені не зможуть втекти від відповідальності за свої вчинки.
Матеріал підготувала юристка Одеської громадської приймальні УГСПЛ Юлія Лісова
Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:
Facebook | Instagram | Telegram юридичний | Telegram з анонсами подій | Twitter | Youtube
Одеська громадська приймальня УГСПЛ надає правову допомогу постраждалим від війни за підтримки Програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID Ukraine – USAID Україна) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.
Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та УГСПЛ.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
Оновлений навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право» вже у доступі для використання! Зміст посібника оновлено...
12 August 2024
Родина Марії (ім’я змінене) з Маріуполя була на обліку у місцевих соцслужбах як така, що...
08 August 2024
Ще влітку минулого року житель Одещини звернувся до територіального центру комплектування та соціальної підтримки із...
07 August 2024