«Крок, який Україна мала б зробити давно» – Павліченко про ратифікацію Римського статуту
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
З початком повномасштабної російської агресії проти України та тимчасової окупації північних, південних та східних областей (на додачу до вже окупованих внаслідок російської агресії у 2014 році частин Донецької та Луганської областей та Криму), стало очевидно, що повномасштабна війна поглибить негативний вплив на реалізацію прав і свобод людей в Україні.
Однак, попри беззаперечну відповідальність Росії за агресію, очевидно також те, що деякі не вивчені з 2014 року уроки знову призводять до порушень прав людини в Україні. І ці порушення насамперед впливають на тих, хто і так перебуває у вразливому становищі і не може повною мірою користуватися всіма своїми правами та свободами. Йдеться передусім про осіб, які перебувають в так званих місцях несвободи – осіб, що відбувають покарання, пов’язані з ізоляцією від суспільства; осіб з інвалідністю, зокрема які є недієздатними або дієздатність яких обмежена та проживають у інтернатних закладах; пацієнтів закладів з надання психіатричної допомоги; мешканців геріатричних закладів тощо. Всі ці люди, через позбавлення свободи пересування, стан фізичного та психічного здоров’я, не можуть самостійно ухвалювати рішення щодо власної безпеки і добробуту та цілком залежать від дій та рішень або бездіяльності органів влади.
Численні повідомлення про навмисні масові воєнні злочини, які заполонили ефіри національних та міжнародних ЗМІ з перших днів наступу, мобілізували правозахисну спільноту на створення ad hoc механізмів збору свідчень та інформації з відкритих джерел про злочини російських окупантів. Так, ще наприкінці лютого 2022 року була створена Коаліція правозахисних організацій “Україна.5 ранку”.
Датою початку російської агресії проти України є 20 лютого 2014 року, коли Росія почала окупацію Автономної Республіки Крим. Водночас 24 лютого 2022 року
Росія здійснила повномасштабне вторгнення на територію України силами регулярної армії. Даний огляд зосереджується на подіях, що сталися після повномасштабного вторгнення, однак ретельний порівняльний аналіз ситуації у місцях несвободи після початку агресії та після початку повномасштабного вторгнення єнеобхідним.
Місце несвободи – це будь-яке місце під юрисдикцією чи контролем держави, де особи можуть бути позбавлені свободи на підставі наказу або розпорядження
державного органу або за його ініціативи, або за його прямої чи мовчазної згоди (стаття 4 Факультативного протоколу до Конвенції ООН проти катувань).
Автори огляду вирішили підготувати попередню оцінку стану дотримання прав людини в місцях несвободи в трьох обраних областях, а також почати аналізувати дані про задокументовані на цих територіях воєнні злочини проти утримуваних осіб та/або адміністрації місць несвободи.
З текстом звіту можна ознайомитися тут.
As full-scale Russian aggression against Ukraine and the temporary occupation of its northern, southern, and eastern regions (in addition to the Donetsk and Luhansk regions and Crimea already occupied by Russian aggression in 2014), deepening of the negative impact of the total war on the execution of human rights and freedoms in Ukraine became obvious.
However, despite Russia’s undeniable responsibility for aggression, it is also clear that some lessons, not learned since 2014, are again leading to violations of human rights in Ukraine; primarily affecting those who are already in a vulnerable position and cannot use all their rights and freedoms. These are, first of all, people who are in so-called places of deprivation of liberty, serving sentences related to isolation from society; persons with disabilities, in particular those who are incapacitated or whose legal capacity is limited and stay in boarding institutions; patients of psychiatric care institutions; residents of geriatric institutions, etc. All of these people, due to their limited freedom of movement, physical and mental health, are unable to make decisions about their safety and well-being and are completely dependent on the actions, inactions, and decisions of the authorities.
Numerous reports of deliberate mass war crimes that have flooded the national and international media since the first days of the attack have mobilized the human rights community to establish ad hoc mechanisms to gather evidence and information from open sources about the crimes of the Russian occupiers. At the end of February 2022, the Ukraine 5 AM Coalition of Human Rights Organizations was established.
The goal of the Coalition is to collect and verify all reports of war crimes and crimes against humanity in order to ensure national and international justice and to hold the perpetrators liable. The Coalition focuses mainly on documenting crimes committed by the Russian military against Ukrainian citizens.
In addition to Ukrainian human rights organizations, international organizations have also stepped up their efforts. The report of experts within the OSCE Moscow Mechanism from late February to early April 2022 briefly mentions only a few cases of attacks on places of deprivation of liberty under the social care system. However, it lacks an analysis of the situation in places of deprivation of liberty in general, in particular penitentiaries. This underscores the need for thematic monitoring and documentation to analyze war crimes against various groups of people and civilian infrastructure.
The experience of monitoring human rights violations in connection with the conflict since 2014, and the evidence gained since the start of a full-scale invasion in 2022, has made some Coalition members identify human rights monitoring and documenting war crimes committed against inhabitants and staff of places of deprivation of liberty, as a separate work track. In addition, the organizations have also focused on the actions or inaction of the Ukrainian authorities to ensure the safety and well-being of these people.
Several members of the Coalition – the Ukrainian Helsinki Human Rights Union, Ukraine Without Torture, and Social Action Centre, came together in this work and were joined by Fight for Rights, a designated organization representing the community of persons with disabilities.
The reviewers decided to make a preliminary assessment of the human rights situation in places of deprivation of liberty in the three selected regions, and to begin analyzing the documented war crimes against inhabitants and/or staff.
A full review in English is available HERE.
A full review in Ukrainian is available HERE.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
Оновлений навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право» вже у доступі для використання! Зміст посібника оновлено...
12 August 2024
Родина Марії (ім’я змінене) з Маріуполя була на обліку у місцевих соцслужбах як така, що...
08 August 2024
Ще влітку минулого року житель Одещини звернувся до територіального центру комплектування та соціальної підтримки із...
07 August 2024