Навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право». Третє видання
Оновлений навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право» вже у доступі для використання! Зміст посібника оновлено...
12 August 2024
01.03.2019
Упродовж перших трьох років від початку війни на Сході України мирні громадяни, які втратили здоров’я, практично не перебували у полі зору державної політики. Уряд не володів інформацією ні про кількість осіб з порушеннями здоров’я, ні оцінкою потреб у послугах з медицини. Вочевидь, вважалось, що існуюча система послуг здатна ефективно зреагувати на нові виклики.
На початку збройної агресії РФ пані Людмила проживала у Сніжному. Через обстріли жінці доводилось тривалий час переховуватись у підвальних приміщеннях. Зрештою, вона змушена була залишити місто та переселилась подалі від бойових дій. Зараз пані Людмила мешкає у модульному містечку в Дніпропетровській області. Через деякий час після переселення з зони бойових дій у неї виявили захворювання, яких раніше не було: Гепатит С, енцефалопатія, діабет, гіпертонія. Стресовий розлад та депресія залишили по собі постійний головний біль та порушення сну.
В УГСПЛ спробували проаналізувати, чи може пані Людмила вважатись постраждалою особою та чи може розраховувати на послуги з відновлення здоров’я.
У 2017 році держава врешті сформувала певну політику захисту населення, що постраждало внаслідок збройного конфлікту. Зокрема, статус осіб з інвалідністю внаслідок війни поширено на осіб, інвалідність яких набута внаслідок поранень чи інших ушкоджень здоров’я, одержаних від вибухових речовин, боєприпасів і військового озброєння на території проведення антитерористичної операції та інших осіб. 14 листопада до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» внесли відповідні зміни.
Отримання статусу особи з інвалідністю внаслідок війни дозволило постраждалим особам претендувати на цілий ряд пільг та соціальної підтримки. Порівняно із «традиційним» статусом – особа з інвалідністю через загальне захворювання – соціальні виплати особам з інвалідністю внаслідок війни є суттєво більшими. Крім того, їм надають 100-відсоткову знижку на плату за комунальні послуги.
«Проте, на жаль, не всі постраждалі зможуть отримати усі ці преференції. Законодавець виключив осіб, що набули порушень здоров’я через поранення чи інше ушкодження здоров’я на непідконтрольній уряду території після 1 грудня 2014 року. Отже, мирні громадяни України, що мешкають на окупованих територіях не зможуть розраховувати на захист у разі втрати здоров’я. Така дискримінаційна норма стосується й тих, хто надаючи волонтерську допомогу набули порушень здоров’я в зоні бойових дій. А ще вимушені переселенці, що долаючи лінію розмежування для відвідування рідних могли бути пораненими на непідконтрольній території», – зазначає аналітик УГСПЛ Богдан Мойса.
До цієї групи людей належить і пані Людмила, яка близько двох років намагалась встановити інвалідність. Зрештою, у МСЕК сказали, що її хвороби пов’язані з віком. В УГСПЛ зазначають, що становище людей, які були поранені, має бути більш захищене, але, напевно, уряду слід подбати й про інші верстви цивільних, що втратили здоров’я внаслідок збройного конфлікту.
Уряд, формуючи державну політику з захисту цивільних постраждалих, вважав, що її реципієнтами буде лише двісті осіб, яким може бути встановлено статус особи з інвалідністю за наслідками війни. В УГСПЛ вважають, що ця цифра не дуже схожа з кількістю мирних людей, які набули інвалідність через ушкодження здоров’я спричинене боєприпасами. Але на той момент не було де брати дані: на місцевому рівні кількісні показники осіб з порушеннями здоров’я за наслідками поранень не пов’язувались з причиною інвалідності таких осіб.
Згодом, уже у квітні 2018 року, уряд врегулював процедуру встановлення статусу особи з інвалідністю внаслідок війни особам, що набули порушень здоров’я. Шлях до цього статусу складає кілька етапів. По-перше, висновок медичного експерта про факт поранення, далі висновок МСЕК про встановлену групу та причину інвалідності. А ще потрібно додати Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань про відкриття кримінального провадження щодо факту поранень. Пакет документів необхідно направити до Міжвідомчої комісії при Державній службі у справах ветеранів. Після отримання її висновку потрібно знову на МСЕК для фіксації зв’язку інвалідності та поранення. Більш детально алгоритм описано тут.
Отже, лише через чотири роки з початку бойових дій мирні громадяни, здоров’я яких похитнулося через поранення можуть претендувати на захист держави. У травні 2018 року Закон доповнено нормою, за якою діти, що набули порушень здоров’я через поранення чи інші ушкодження спричинені боєприпасами отримують статус дитини з інвалідністю внаслідок війни. Однак, до сьогодні процедура отримання дітьми цього статусу неврегульована.
Пані Людмила намагалась отримати психологічну допомогу та зверталась до органів соціального захисту. Їй відмовили. Отже, зараз ні захисту, ні реабілітаційних послуг жінці не надали.
Більш детально про виклики та перешкоди у дотриманні прав постраждалих осіб при отриманні послуг пов’язаних з інвалідністю та реабілітацією можна знайти в аналітичному огляді УГСПЛ «Реабілітація жертв конфлікту. Чи пропонує держава щось, крім встановлення інвалідності та милиць?», підготовленого у рамках Програми USAID «Права людини в дії».
У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53.
Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Оновлений навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право» вже у доступі для використання! Зміст посібника оновлено...
12 August 2024
22 червня 2024 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України...
29 July 2024
Євгенія Ус отримала поранення ніг 16 березня 2022 року, коли російські військові обстріляли її мікрорайон...
09 July 2024
Херсонець Олександр Д’яков відомий у місті своєю проукраїнською позицією: він виходив на місцевий Майдан під...
09 July 2024