Навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право». Третє видання
Оновлений навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право» вже у доступі для використання! Зміст посібника оновлено...
12 August 2024
04.10.2019
Українська Гельсінська Спілка з прав людини презентувала проект методології проведення експертизи законодавства України, проектів НПА на відповідність МГП та засадам перехідного правосуддя в частині забезпечення прав осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії. Документ був розроблений на основі Основних принципів і керівних положень, що стосуються права на правовий захист та компенсацію збитків для жертв порушень міжнародних норм у галузі прав людини і гуманітарного права, прийнятих резолюцією 60/147 Генеральною Асамблеєю від 16 грудня 2005 року.
Держава зобов’язана переглядати нормативно-правові акти, що сприяють або допускають грубі порушення міжнародних норм у сфері прав людини і серйозні порушення міжнародного гуманітарного права. Це зобов’язання стосується компонентів гарантій неповторення порушень прав людини у майбутньому, які визначені Основними принципами і керівними положеннями. Усього таких компонентів правосуддя перехідного періоду чотири: кримінальне судочинство/справедливість; право на правду; репарації; гарантії неповторення через проведення інституційних реформ.. Забезпечення всіх належних гарантій жертв збройної агресії випливає з позитивних зобов’язань України, визначених в міжнародних договорах з МГП та міжнародного права прав людини, які є частиною національного законодавства.
Методологія має на меті імплементацію Основних принципів і керівних положень, з урахуванням Керівництва по імплементації міжнародного гуманітарного права, підготовленого консультативною службою Міжнародного Комітету Червоного Хреста з Міжнародного гуманітарного права (МКЧХ). Презентований проект Методології визначає критерії виявлення, способи оцінки та усунення в нормативно-правових актах, проектах нормативно-правових актів таких норм.
Методологія складається з чотирьох розділів та додатків. Розділами визначено не лише мету, об’єкт та суб’єкт експертизи, міжнародні стандарти, а й, власне, порядок проведення експертизи. В УГСПЛ розробили і критерії виявлення, способи оцінки та усунення в нормативно-правових актах, проектах нормативно-правових актів норм, які самостійно чи у поєднанні з іншими нормами не забезпечують в повній мірі або порушують гарантії жертвам, та/або можуть спровокувати повторення ситуацій порушення прав людини чи виникнення нових таких ситуацій.
Олена Семьоркіна, аналітикиня, спеціалістка в сфері нормотворення пояснює, чому важливо приділяти увагу аспекту якості законодавства:
«В умовах збройного конфлікту права цілих груп людей порушуються державою (свідомо або через нерозуміння) при прийнятті законодавства. Ця проблема була і раніше, але тепер вона набуває загрозливих масштабів. Це права ВПО – виборчі права і пенсії; мешканців ТОТ – обмежені в доступі до практично всіх прав і гарантій внаслідок тимчасової окупації, люди, які досі відбувають покарання в місцях несвободи на ТОТ; люди та рідні людей, які втратили життя, здоров’я, рідних, а також зазнали майнових втрат.
Причинами цього, на думку УГСПЛ, є, зокрема, невиконання державними органами повноважень з проведення ряду обов’язкових експертиз в процесі розроблення проектів нормативно-правових актів. Зокрема, не проводяться антидискримінаційна, антикорупційна експертизи, на відповідність Конституції України та ЄКПЛ. Якісне проведення цих експертиз на різних етапах нормотворення могло б запобігти ситуації порушень прав людей, які постраждали внаслідок збройного конфлікту, при ухваленні законодавства.
Крім того, наразі визначені різні вимоги до процедур нормотворення для різних суб’єктів нормотворення: якщо Уряд має зобов’язання проводити такі експертизи, а також проводити громадське обговорення проектів нормативно-правових актів, то парламент таких зобов’язань не має (окрім експертиз на відповідність Конституції України, антикорупційної, відповідності законопроектів міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції).
І найголовніше – в українських нормативно-правових актах відсутні інструменти оцінки наявності гарантій «поваги, забезпечення і захисту» прав і свобод людини, що випливають з міжнародних зобов’язань України.
Олександр Павліченко, виконавчий директор УГСПЛ, нагадав, що дискусію про необхідність запровадження засад перехідного правосуддя УГСПЛ розпочала в 2015 році з проведення міжнародної конференції та залучення наукового потенціалу задля дослідження різних його аспектів. Була видана монографія, де вперше досліджені різні складові перехідного правосуддя як з позиції досвіду інших країн, так і в контексті України (зокрема, очищення суддівського корпусу, люстрація чиновників).
Згодом, на платформі Омбудсмана протягом 2017-2019 років ми спільно з неурядовими організаціями розробили законодавчу рамку для впровадження засад перехідного правосуддя – проект Закону України «Про засади державної політики захисту прав людини в умовах подолання наслідків збройного конфлікту».
Законопроект, базуючись на стандартах ООН та підходах ЄС, передбачає серед іншого заходи у сфері вдосконалення законодавства при здійсненні інституційних реформ як складової гарантій неповторення.
Проект Методології буде доопрацьований, після чого, для «випробування» її ефективності буде проведена пілотна експертиза НПА з однієї з найбільш запитуваних галузей: цивільне законодавство (компенсації збитків). Таким чином буде отриманий зворотний зв’язок від експертів, наскільки інструменти Методології дозволять виявити «больові точки» з законодавстві.
Апробована Методологія згодом буде запропонована для використання центральним органам виконавчої влади, Комітетам Верховної Ради України, Апарату Верховної Ради України, а також організаціям громадянського суспільства.
Розробка методології та її презентація здійснені в рамках Програми «Права людини в дії», яка впроваджується Українською Гельсінською спілкою з прав людини за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).
У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах.
Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Оновлений навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право» вже у доступі для використання! Зміст посібника оновлено...
12 August 2024
22 червня 2024 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України...
29 July 2024
Протягом останніх семи місяців стан здоров’я засудженого до 12 років у колонії суворого режиму кримського...
23 July 2024
Євгенія Ус отримала поранення ніг 16 березня 2022 року, коли російські військові обстріляли її мікрорайон...
09 July 2024