«Крок, який Україна мала б зробити давно» – Павліченко про ратифікацію Римського статуту
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
Пані Ю., мешканка Сумського району, рік тому звернулася до юристів для складання позовної заяви до суду про встановлення факту смерті особи — її бабусі, яка померла на тимчасово окупованій території. Там, у місцевій лікарні, рідним видали довідку про смерть жінки із зазначеними причинами. Також на руки вони отримали і свідоцтво про смерть жінки, звісно, ці документі були з печаткою так званої «Донецької народної республіки». Після смерті бабусі в маленькому шахтарському містечку залишилося майно. Крім того, близько року, ще за своє життя, через окупацію і бойові дії, жінка не мала можливості отримувати пенсію. Спадкоємцем в цьому разі був дідусь нашої заявниці, якого вона змогла перевезти з окупованої території України в Сумську область. Щоб оформити спадщину за українськими законами, родині потрібно було мати чинне свідоцтво про смерть бабусі. Заяву про встановлення факту смерті жінки було оперативно складено, після чого її задовольнив Ковпаківський районний суд м. Суми.
Наступними проблемними питаннями у цієї родини були отримання дідусем статусу внутрішньо переміщеної особи, оформлення адресної щомісячної допомоги, використання прав внутрішньо переміщеної особи в сфері медицини та охорони здоров’я, вступ до спадщини, яку залишила після себе бабуся. З усіх питань, які виникали, родина консультувалася з юристами громадської приймальні УГСПЛ у Сумах, отримуючи необхідну інформацію.
На жаль, слабке здоров’я дідуся не витримало стресів, які були пов’язані з пережитим в зоні бойових дій, і він помер. Тож вступати в спадщину довелося вже пані Ю., адже цей тривалий процес не закінчився за життям 84-річного чоловіка. Але виникла нова проблема — у державній нотаріальній конторі жінці відмовили в оформленні свідоцтва на спадщину після рідних, оскільки при перевірці документів була виявлена невідповідність у написанні прізвищ їх та дідуся. Різниця була в одній літері у прізвищах, зазначених у свідоцтві про її одруження та в свідоцтві про смерть діда. Така розбіжність у написанні могла бути викликана, зокрема, різними варіантами перекладу прізвища з російської на українську. Зазначена невідповідність перешкоджала оформити спадщину та одержати свідоцтво про право на спадщину за законом. З цієї причини пані Ю. знову була вимушена звернутися до суду, цього разу, для підтвердження факту родинних відносин з дідом. Юристи приймальні УГСПЛ у Сумах допомогли жінці скласти відповідну заяву. І в червні 2017 року Сумський районний суд Сумської області задовольнив її прохання, встановивши факт, що померла особа дійсно доводилася пані Ю. рідним дідом.
Тим не менш, після цього виникли нові перепони в отриманні спадщини: як з’ясувалося, успадковувати нічого — пенсія за цілий рік (більше 16 тис. грн) відсутня на рахунку померлої, адже нарахування ще за її життя просто не проводилися. Наразі, після смерті двох рідних людей, на руках у жінки лишилася тільки Постанова про відмову у вчиненні нотаріальних дій, адже склад спадкового майна, за відомостями нотаріуса, відсутній.
Так, за змістом постанови про відмову у вчиненні нотаріальних дій, відповідний територіальний орган Пенсійного фонду України повідомив державного нотаріуса, що виплата належній померлій особі пенсії була припинена у зв’язку з ненаданням заяви про продовження виплати пенсії, довідки про взяття на облік та фактичне місце проживання, виданої згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженої ПКМУ №509 від 01.10.2014 року.
Разом з тим, у відповідності до змісту ст.1227 ЦК України, суми пенсії або інших соціальних виплат, які належали спадкодавцеві, але не були ним одержані за життя, передаються членам його сім’ї, а у разі їх відсутності — входять до складу спадщини. Таким чином, за загальним правилом вказані у ст.1227 ЦК України неотримана пенсія має передаватися членам сім’ї спадкодавця, причому незалежно від того, чи виступають вони одночасно спадкоємцями після його смерті. А право на одержання цих сум не входить до складу спадщини, оскільки члени сім’ї не визнаються спадкоємцями недоодержаних померлим соціальних коштів, тому на них не поширюється дія норм, обов’язкових для спадкоємців.
Крім того, відповідно до ст.91 ЗУ «Про пенсійне забезпечення» №1788-XII від 05.11.1991 року, суми пенсії, що належали пенсіонерові і залишилися недоодержаними у зв’язку з його смертю, передаються членам його сім’ї, а в разі їх відсутності — входять до складу спадщини.
Також, згідно ч.1 ст.52 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» №1058-IV від 09.07.2003 року, сума пенсії, що належала пенсіонерові і залишилася недоотриманою у зв’язку з його смертю, виплачується по місяць смерті включно членам його сім’ї, які проживали разом з пенсіонером на день його смерті, зокрема непрацездатним членам сім’ї, зазначеним у ч.2 ст.36 цього ЗУ, які перебували на його утриманні, незалежно від того, проживали вони разом з померлим пенсіонером чи не проживали.
На підставі ч.2 ст.52 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» №1058-IV від 09.07.2003 року, члени сім’ї, зазначені в частині першій цієї статті, повинні звернутися за виплатою суми пенсії померлого пенсіонера протягом шести місяців з дня відкриття спадщини.
Згідно ч.3 ст.52 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» №1058-IV від 09.07.2003 року, у разі відсутності членів сім’ї, зазначених у частині першій цієї статті, або у разі незвернення ними за виплатою вказаної суми в установлений ч.2 ст.52 цього ЗУ строк, сума пенсії, що належала пенсіонерові і залишилася недоотриманою у зв’язку з його смертю, входить до складу спадщини.
Таким чином, на підставі зазначених вище норм, суми належних померлим виплат пенсій мають бути за законом виплачені членам їх сімей.
Разом з тим, мешканці тимчасово окупованої частини України взагалі не отримують пенсійні виплати — за діючим законодавством України їх мають право отримувати лише особи, які мають статус переселенців і постійно перебувають (проживають) на підконтрольній владі території.
З огляду на викладене, у випадках, коли пенсії певними особами були переоформлені на підконтрольній частині України (зокрема і на підставі довідки переселенця, або у період до прийняття нормативної бази щодо внутрішньо переміщених осіб), а потім такі особи повернулися до попереднього місця проживання, виплата призначених (перепризначених) їм пенсій припиняються. А у разі настання смерті таких осіб, члени їх сімей не можуть отримати належні і неотримані ними соціальні виплати — по час смерті включно, оскільки їх виплати були припинені, а тому нарахування не здійснювалося.
На жаль, досі не визначений чіткий статус пенсійних виплат, які належать мешканцям тимчасово окупованої частини України. Зокрема, не визначено саме юридичний стан цих виплат — припинені взагалі або тимчасово припинені, або призупинені, а також не встановлено порядок їх отримання членами сімей або спадкоємцями набувачів таких виплат (у разі, якщо ці виплати не нараховуються).
Отже, права переселенців у сфері соцвиплат продовжують порушуватися вже четвертий рік поспіль, з самого початку збройного конфлікту.
А громадська приймальня УГСПЛ у Сумах продовжує надавати допомогу усім тим, хто до неї звертається за допомогою — у відновленні порушених прав. Сподіваємось, і в цьому питанні ми зможемо допомогти пані Ю.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
Президент України Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт № 11484 про ратифікацію Римського статуту Міжнародного...
16 August 2024
Оновлений навчально-методичний посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право» вже у доступі для використання! Зміст посібника оновлено...
12 August 2024
Родина Марії (ім’я змінене) з Маріуполя була на обліку у місцевих соцслужбах як така, що...
08 August 2024
Ще влітку минулого року житель Одещини звернувся до територіального центру комплектування та соціальної підтримки із...
07 August 2024